reklama

Zlevňovaly především potraviny. Nadále naopak zdražovalo bydlení a také pohonné hmoty. 

"Vývoj byl ovlivněn opět zejména cenami v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje," uvedla vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ Pavla Šedivá. V listopadu výrazně zlevnily v meziročním srovnání například vejce, a to o více než 26 procent. Cena cukru klesla o třetinu. Méně se platilo i za pečivo, vepřové maso, oleje a tuky nebo ovoce. Pokles cen u těchto potravin proti říjnu zrychlil.

Nájemné proti loňskému listopadu zdražilo o 3,3 procenta, elektřina o 5,6 procenta, teplo a teplá voda o procento. Vyšší byly i ceny vodného a stočného. O půl procenta naopak zlevnil zemní plyn.

Opět vzrostly ceny lihovin, a to o 3,4 procenta. Pivo bylo dražší o 4,5 procenta, tabákové výrobky o 3,9 procenta. Lidé platili více rovněž za výrobky a služby osobní péče, pojištění nebo finanční, stravovací a ubytovací služby. "Vliv na zvýšení cenové hladiny měly též ceny v oddíle doprava, kde ceny pohonných hmot a olejů meziročně vzrostly o 10,1 procenta," uvedli statistici. O 2,5 procenta zlevnily oděvy.

Meziměsíční pokles spotřebitelských cen v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje byl ovlivněn především nižšími cenami ovoce o 6,3 % a zeleniny o 4,2 %. Klesly též ceny olejů a tuků o 4,2 %, vepřového masa o 2,9 %, cukru o 8,8 % a nealkoholických nápojů o 0,8 %. 

V oddíle rekreace a kultura se snížily ceny dovolených s komplexními službami o 1,2 %. Pokles cen v oddíle bytové vybavení a zařízení domácnosti ovlivnily zejména nižší ceny zboží a služeb pro běžnou údržbu domácnosti o 1,8 %, informuje czso.cz.

Na zvyšování celkové cenové hladiny působily v listopadu hlavně vyšší ceny v oddíle bydlení vlivem růstu cen tepla a teplé vody o 1,0 % a zemního plynu o 0,2 %. V oddíle odívání a obuv se zvýšily ceny obuvi o 2,8 %. Růst cen v oddíle stravování a ubytování byl způsoben především vyššími cenami stravovacích služeb o 0,5 %. Z potravin vzrostly zejména ceny drůbežího masa o 2,5 % a polotučného trvanlivého mléka o 4,6 %.

Loading...

0 komentářů Napište svůj názor

reklama