Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Babiš prská. Poslanci navrhli zrušit povinné přimíchávání biopaliv do benzinu

Andrej Babiš (ANO)
Andrej Babiš (ANO)
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Čtyři desítky poslanců navrhují zrušit povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty. S návrhem přišli ve Sněmovně Piráti a přidali se k nim poslanci ODS, TOP 09, SPD a STAN. Přimíchávání biopaliv první generace podle nich přináší negativní důsledky a podle řady důkazů se nepodílejí na snižování emisí skleníkových plynů. Premiér Andrej Babiš (ANO) již dříve návrh odmítl a označil ho za nesmysl, ministerstvo dopravy se zrušením přimíchávání naopak souhlasí.

Dodavatelé pohonných hmot musí nyní přimíchávat povinně alespoň 4,1 procenta biosložky do benzinu a šest procent u nafty. Přimíchávání má za cíl hlavně snížit emise skleníkových plynů v dopravě.

Existuje již velké množství důkazů o tom, že biopaliva první generace se nepodílejí na snižování emisí skleníkových plynů, uvádějí předkladatelé. Například Světová organizace pro zemědělství a výživu (FAO) uvádí, že skleníkové plyny se uvolňují z použitých hnojiv i ze zemědělské techniky, navíc se z půdy uvolňuje uhlík, který se dostane do atmosféry spotřebováním biopaliv. Na jeden litr biosložky je také potřeba až 2500 litrů vody. V důvodové zprávě se poukazuje i na to, že pěstováním plodin, jako je řepka, kukuřice nebo obilí v podobě monokultur se snižuje půdní diverzita.

Za vhodné alternativní způsoby pokládají navrhovatelé podporu rozvoje technologií pro výrobu biopaliv druhé generace, které využívají nepotravinářskou biomasu. Jde třeba o použité oleje z domácností, tuk z kafilérií, jímání metanu z komunálního a skládkového odpadu nebo pyrosyntézu plastů, ze kterých se vyrábějí biopaliva nebo bioplyn.

Zástupce předkladatelů a poslanec Pirátů Radek Holomčík se v polovině března při interpelacích premiéra Babiše zeptal, zda je ochoten se svým podpisem pod návrh připojit. Babiš to odmítl. Citoval vyjádření ministerstev průmyslu a životního prostředí, která uvedla, že podle evropské směrnice je ČR povinna zajistit určitý minimální podíl obnovitelných zdrojů energie na spotřebě energie v dopravě. Uvedl, že v současné době neexistuje jiný obnovitelný zdroj paliva s nízkými emisemi, kterých by bylo dostupné větší množství.

Na vládním webu se k návrhu již vyjádřilo ministerstvo dopravy, které doporučilo vládě souhlasné stanovisko. Ministerstvo poznamenává, že přimíchávání představuje zvolený způsob, jak dosáhnout desetiprocentního cíle používání energie z obnovitelných zdrojů k roku 2020 v dopravě. "Existuje však již velké množství důkazů o tom, že biopaliva první generace se nepodílí na snižování emisí skleníkových plynů, ba naopak," stojí ve stanovisku ministerstva.

Témata:  benzín biopaliva ekonomika Andrej Babiš

Související

Aktuálně se děje

6. června 2025 12:56

Agáta Hanychová není překvapena? Tohle řekla o chování Prachaře v letadle

Jakub Prachař dnes tvoří pár s hereckou kolegyní Sarou Sandevou, ale byly doby, kdy byl dokonce manželem Agáty Hanychové. Je tedy jasné, že ona s ním někdy seděla v letadle. A nemá na to zrovna nejlepší vzpomínky. 

Zdroj: Ludmila Plachá

Další zprávy

Evropská měna EURO, ilustrační fotografie

Analýza

Bulharsko míří do eurozóny, proč jiné státy ne? Konvergenci přitom zvládly i země mimo EU

Bulharsko se chystá vstoupit do eurozóny a od příštího roku vymění své tradiční leva za euro. Podle ekonomů jde o logické vyústění letitého měnového výboru, který pevně svázal bulharskou měnu s eurem. Přijetí eura ale není pro všechny evropské státy samozřejmostí. Zatímco Velká Británie ještě před brexitem euro odmítala a dnes Švédsko, Česko, Maďarsko a Polsko jeho zavedení odkládají, jiné státy euro používají, přestože nejsou členy EU.