Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kupování nových aut neklesá. Počet se přibližuje k rekordu

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Praha - Už skoro tři roky pokračuje oživení na automobilovém trhu v EU a trh se dokonce těsně přiblížil k úrovni rekordních prodejů dosažených v roce 2008. I květnová čísla byla ve znamení rostoucího zájmu o nové vozy. V celé Unii vzrostly registrace nových aut meziročně o 16 % a s výjimkou Irska vlastně nikde ani v tomto měsíci nepoklesly. Od začátku roku vidíme téměř desetiprocentní nárůst, který znamená, že se registrovalo o téměř 600 tisíc vozů více než ve stejném období loni. Jde už téměř o 6,4 mil. aut.

Evropa se tedy přibližuje k rekordním číslům roku 2008 a stále lze mluvit o téměř plošném oživení. To nejhorší už mají za sebou dokonce i země PIIGS (s výjimkou Řecka). Pozitivní trendy jsou patrné i na největších trzích v EU tedy v Německu, Británii, Francii, Itálii a Španělsku. Rekordně se prodávají auta ve Švédsku, Polsku, Dánsku a v ČR.

V Británii, která stojí těsně před rozhodnutím o svém působení v rámci EU, sice trend registrací nových vozů mírně polevil, avšak stále se prodává více vozů než loni. Je to dobrá zpráva, pokud vezmeme v úvahu, že jde o druhý největší trh v EU se zhruba pětinovým podílem.

Pravidelné průzkumy mezi spotřebiteli vyznívají ve znamení dalšího růstu prodejů nových vozů napříč EU. Po vlně nákupů firemních vozů se trh dostal do fáze obměny vozového parku domácností. Přesto nelze přehlížet, že jsme se přiblížili na dohled k historickému rekordu, od něhož nás dělí jen cca 205 tisíc vozů (myšleno v ročním vyjádření). Minimálně tento fakt by měl vést k určité obezřetnosti při vytváření odhadů pro další měsíce.

Jen pro úplnost se lze podívat na výkon jednotlivých producentů. V květnu se dařilo především francouzským a italským automobilkám, kterým pomáhá rostoucí zájem na domácích trzích a určitá míra konzervatismu tamních spotřebitelů. Největší evropská automobilka poněkud zaostává za trhem a její podíl se dále snižuje z loňských 25,5 % na aktuálních 24 % (květen).

Příjemné jsou nepochybně výsledky výrobců, kteří působí v ČR. Zvlášť když vezmeme v úvahu podíl automobilového průmyslu v rámci celé ekonomiky nebo jeho nezanedbatelný příspěvek k ekonomickému růstu.

Témata:  auto automobilový průmysl EU

Související

Aktuálně se děje

7. června 2025 9:59

Miliardář Pelc měl tragickou nehodu, v nemocnici bojuje o život

U Nového Strašecí na Rakovnicku došlo k tragické dopravní nehodě, při níž zemřel jeden člověk a další byl s těžkými zraněními transportován do nemocnice. Podle dostupných informací se jednalo o vůz Lexus RX řízený mužem narozeným v roce 1951. Vzhledem ke kombinaci věku a typu vozidla se stále více spekuluje, že šlo o Zdeňka Pelce, jednoho z nejbohatších Čechů.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Evropská měna EURO, ilustrační fotografie

Analýza

Bulharsko míří do eurozóny, proč jiné státy ne? Konvergenci přitom zvládly i země mimo EU

Bulharsko se chystá vstoupit do eurozóny a od příštího roku vymění své tradiční leva za euro. Podle ekonomů jde o logické vyústění letitého měnového výboru, který pevně svázal bulharskou měnu s eurem. Přijetí eura ale není pro všechny evropské státy samozřejmostí. Zatímco Velká Británie ještě před brexitem euro odmítala a dnes Švédsko, Česko, Maďarsko a Polsko jeho zavedení odkládají, jiné státy euro používají, přestože nejsou členy EU.