reklama

V autoškole Tomek byli na uzavření připravení. "Od jara jsem šetřil peníze, nekupoval jsem žádná auta. Pracoval jsem 12 hodin denně a teď mám naštěstí velkou rezervu," řekl ČTK majitel Lukáš Tomek. Dodal, že nynější podpora od státu mu rozhodně výdaje nepokryje. Musí totiž platit nájem, pojištění nebo internet. "Pořád se mi hlásí noví zájemci, to jsem rád. Až otevřeme, registrace kurzů bude fungovat na principu 'kdo dřív přijde, ten dřív mele'," přiblížil Tomek.

Podpora od státu nestačí ani brněnské autoškole CooL. Nepokryje jí ani nájem. "Po otevření předpokládáme, že ceny kurzů stoupnou. V minulých měsících jsme také víc utratili za dezinfekce a ošetření vozidel a učeben. Navíc platíme i pojištění, silniční daně a další," uvedl majitel Petr Železník. Rezervu má našetřenou, ale nechce ji spotřebovat na přežití. "O tom přece podnikání není," dodal.

Autoškoly nemohou pokračovat ani v teoretické výuce přes internet, protože jim to neumožňuje zákon. I v autoškole Viki všechny kurzy pozastavili. Od státu dostávají 15.000 korun za měsíc.

"Když máte 11.000 korun nájem, moc vám toho nezbude. Na jaře jsme dostali ošetřovné na děti, teď nedostáváme nic a navíc taky platíme zdravotní i sociální pojištění zaměstnancům. Někdo takhle může vydržet měsíc, někdo utratí rodinné úspory a vydrží tři měsíce," řekl ČTK majitel autoškoly Jiří Pagáč.

Dodal, že v případě, že docházejí úspory, začnou autoškoly prodávat motorky nebo auta. "Zavření autoškol mi nepřijde logické. Vždycky v jednom kurzu koluje 10 lidí, všechno jsme dezinfikovali, nosili roušky. Autoškoly rozhodně nejsou něco, co by pomáhalo šíření viru," doplnil Pagáč.

V Česku působí kolem 3000 autoškol. Už na jaře musely kvůli koronaviru zastavit provoz, což jim způsobilo stotisícové ztráty.

reklama