Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Evropská rada vydavatelů podala stížnost na praktiky Googlu v digitální reklamě

Logo společnosti Google
Logo společnosti Google
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Evropská rada vydavatelů (EPC) podala k Evropské komisi (EK) stížnost na praktiky americké internetové společnosti Google v odvětví digitální reklamy. Stížnost by podle agentury Reuters mohla komisi přimět k důraznějšímu vyšetřování této záležitosti. Google své kroky obhajuje tím, že vydavatelé, kteří se rozhodnou využít jeho reklamní služby, si většinu příjmů nechávají.

"EPC vyzývá Evropskou komisi, aby pohnala Google k zodpovědnosti za jeho praktiky, jež narušují hospodářskou soutěž, a aby zavedla nápravná opatření k obnovení účinné hospodářské soutěže," uvedla EPC v dnešním oznámení.

On-line reklama podle vyjádření české pobočky Googlu podporuje velkou část obsahu, který uživatele na internetu baví a z něhož se učí.

"Byla to právě on-line reklama, která umožnila milionům malých podniků poprvé si dovolit inzerovat a která vytvořila nové příležitosti a podstatné zdroje příjmů také pro malé i velké vydavatele. Takové příležitosti v době tištěných médií neexistovaly. Když se vydavatelé rozhodnou využít naše reklamní služby, ponechávají si většinu příjmů. Každý rok vyplácíme miliardy dolarů přímo partnerům v naší reklamní síti z řad vydavatelů," uvedl Google v reakci.

Evropská komise loni v červnu začala Google vyšetřovat s cílem zjistit, zda firma neomezuje konkurenci na trhu technologií pro digitální reklamu. Komise zkoumá, zda Google neupřednostňuje vlastní služby pro on-line reklamu před konkurenčními vydavateli, zadavateli reklamy a podniky, které nabízejí podobné služby.

Předseda EPC Christian Van Thillo uvedl, že praktiky Googlu působí značnou újmu evropským vydavatelům, inzerentům i spotřebitelům, a to v podobě vyšších cen, omezenější možnosti výběru, nižší transparentnosti a menších inovací.

"Antimonopolní úřady po celém světě dospěly k závěru, že Google omezuje konkurenci v reklamních technologiích, Googlu se z toho ale daří vyváznout s drobnými závazky, které nepřinášejí žádnou významnou změnu jeho praktik. To nesmí pokračovat," prohlásil. "V sázce je příliš mnoho, zejména z hlediska budoucnosti financování svobodného a pluralitního tisku," dodal.

S postojem Evropské rady vydavatelů souhlasí i česká Unie vydavatelů. "Sice nejsme zapojeni do EPC, ale jejich argumenty jsou oprávněné. Google se bohužel chová s ohledem pouze na maximalizaci vlastních zisků a pokusy o zneužívání tržního postavení jsou evidentní," řekl ČTK výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach.

Google měl v roce 2020 na tržbách z on-line reklamy 147 miliard dolarů (přes tři biliony Kč), což je více, než kolik vygenerovala jakákoliv jiná firma v této branži. Reklama na jeho nástrojích, včetně vyhledávače, serveru YouTube nebo pošty Gmail, se také zásadní měrou podílela na celkových tržbách a zisku.

Témata:  Evropská rada vydavatelů (EPC) Google

Aktuálně se děje

13:06

Velmi chladný arktický vzduch ovlivní počasí. Připravte se na dramatický pokles teplot

Blíží se první víkend dubna, který je sice již druhým jarním měsícem, ale tentokrát přinese zimní počasí. Přes Česko přejde studená fronta, kterou bude doprovázet vpád arktického vzduchu ze severu. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy