reklama

Skupina Volkswagen, jejíž je Škoda Auto součástí, výroky nekomentovala, píše agentura Reuters. Česká automobilka připustila diskuse o dalším směřování na čínském trhu.

"Konkurence je tam velmi silná, s našimi čínskými partnery ve společném podniku zvážíme, jak pokračovat," uvedl Zellmer. Podle něj je také možné, že Škoda Auto na čínském trhu zůstane, ale zastaví výrobu ve svém čínském závodě. Mezi perspektivní asijské trhy patří pro automobilku ze skupiny Volkswagen Indie, uvedl Zellmer.

Vyhlídky na ruském trhu jsou podle Zellmera velmi nejisté. Škoda Auto a celá skupina Volkswagen zastavily prodeje a výrobu v této zemi po začátku války proti Ukrajině. Rusko bylo v roce 2021 druhým největším trhem pro Škoda Auto s 90.000 prodanými vozy. Finanční dopad rozhodnutí na letošní provozní zisk odhaduje Zellmer kolem 500 milionů eur (12,5 miliardy korun).

Mluvčí Škoda Auto Tomáš Kotěra dnes večer ČTK řekl, že automobilka průběžně přezkoumává své postavení na mezinárodních trzích a přizpůsobuje své obchodní strategie místnímu vývoji. "Za tímto účelem vedeme pravidelnou konstruktivní diskusi s naším joint venture partnerem SAIC Volkswagen, abychom vyhodnotili, jak nejlépe umístit značku na čínském trhu na pozadí transformace Číny směrem k elektromobilitě," uvedl dále Kotěra. O případných změnách na čínském trhu podle něj zatím rozhodnuto nebylo.

Případný odchod z čínského trhu by ovšem neměl mít na společnost fatální dopad, řekl dnes v televizi Prima viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Zdůraznil, že je však pro automobilku nezbytné, aby posílila na jiných i nových trzích. "To, myslím, že škodovka dělá," podotkl Špicar. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy jde naopak o signál, že Škoda Auto nedokáže uspokojivě obstát v celosvětové konkurenci a nezachytává nové trendy. Krátkodobě se podle něj stažení z Číny výrazněji neprojeví, z dlouhodobého hlediska však Kovanda varuje před zásadním ohrožením zaměstnanosti i v tuzemských továrnách automobilky.

Čína patří k hlavním trhům mladoboleslavské automobilky, prodeje tam ale od roku 2019 prudce klesají. Škoda Auto loni podle své výroční zprávy v Číně prodala na 71.000 vozů, což byl její čtvrtý největší trh po Německu, Rusku a ČR. Znamenalo to meziroční pokles o 60 procent. V letech 2018 a 2019 byla Čína největším trhem pro Škoda Auto. Prodalo se tam v roce 2018 zhruba 341.000 vozů a v roce 2019 zhruba 282.000 vozů. K poklesu přispěla i pandemie covidu-19.

V září se odbyt mladoboleboleslavské automobilky v Číně meziročně zlepšil o třetinu, vývoj za první tři čtvrtletí ale zůstává negativní. Od ledna do konce září automobilka prodala v asijské zemi o 31 procent méně vozů než ve stejném období roku 2021. Naopak prodeje v Indii se ve stejném období téměř zdvojnásobily. V této zemi Škoda Auto od ledna do konce září prodala 38.300 vozů, o 2000 aut více než v Číně.