reklama

"Cílem podpory je pomoci činnosti dopravců podnikajících v nepravidelné autobusové dopravě v situaci, kdy se celkový trh této dopravy propadl vlivem opatření spojených s epidemií covidu-19 a návazné změny chování lidí, to je zejména přechodu k individuální automobilové dopravě, rušení firemních a školních zájezdů a upřednostnění dovolené v tuzemsku," uvedlo ministerstvo v dokumentu. Peníze mohou dopravci použít zejména na leasingové splátky a úhrady dalších závazků nebo i na ukončení jejich činnosti. Podle ministerstva má podpora umožnit provozovatelům adaptaci na situaci na trhu do druhého čtvrtletí příštího roku.

Ministerstvo dopravy chce výši dotací rozdělit podle emisních tříd autobusů. Nejvíce, až 135 korun za den, dostanou dopravci s nejekologičtější emisní třídou EURO VI. Naopak úplně mimo podporu se tak ocitnou firmy s vozidly vyrobenými před rokem 2000. Stát bude při vyplácení kompenzací zohledňovat také kapacitu autobusu. Výše dotace se bude vypočítávat na sedačku a den. Podle serveru tak například za den odstavený autobus s nejvyšší emisní třídou a 60 sedadly dostane dopravce 8100 korun. Stát přitom bude počítat ztráty až do konce letošního června, zohlední totiž zamrznutí trhu až do konce školního roku.

Letošní výdaje na kompenzace mají podle serveru činit zhruba miliardu korun. Zhruba polovinu má poskytnout Státní fond dopravní infrastruktury, další půl miliardy by pak mělo bát z nevyčerpaných peněz programu COVID nájemné, kterým ministerstvo průmyslu a obchodu přispívalo podnikatelům, kteří během nouzového stavu museli zavřít provoz, na nájem. Návrh ministerstva dopravy je v současnosti v meziresortním připomínkovém řízení.

Dopravcům během jara klesly zakázky téměř na nulu. V létě, které obvykle patří k nejdůležitějším obdobím pro zájezdové firmy, se dopravci dostali na zhruba pětinu běžného počtu zakázek. Zájezdoví dopravci se potýkají s problémy i nyní.

reklama