Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ušetřili státu 400 milionů. Ajťáci vytvořili systém k dálničním známkám, zadarmo

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Organizátoři dvoudenního hackathonu dnes před 19:00 spustili informační systém k elektronickým dálničním známkám. V příštích týdnech ho chtějí zdarma předat státu, oznámil organizátor akce Tomáš Vondráček. Původně měl stát za systém zaplatit 401 milionů korun, zakázku po velké kritice zrušil. Systém od pátečního večera vyvíjelo 60 dobrovolníků.

Státní fond dopravní infrastruktury vybral za dodavatele a provozovatele systému společnost Asseco Central Europe. Zakázka se stala terčem kritiky z řad odborníků, opozice a také premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla zakázka předražená a netransparentní. Odvolán byl kvůli ní tento týden ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

E-shop je volně přístupný veřejnosti na internetových stránkách ferznamka.cz. Programátoři vytvořili všechny veřejné části, které měl stát v zadání. Část, která v původní zakázce podléhala utajení, si podle Vondráčka musí stát zařídit přes firmy s bezpečnostní prověrkou.

Uživatelé mohou v e-shopu koupit testovací známky v hodnotě jedné až tří korun, výtěžek z nich bude podle Vondráčka určen na charitativní účely. Systém obsahuje také interaktivní podporu a je vytvořen v několika jazykových mutacích. Otestována byla i kontrola platby u projíždějících vozidel. Původně organizátoři plánovali spuštění systému na 18:00, kvůli chybě v jedné funkci se však start o několik desítek minut posunul.

O předání systému do rukou státu se bude teprve jednat. Podle Vondráčka je kvůli tomu nutné vyřídit několik legislativních a technických podmínek. Potrvá to několik týdnů.

Akci dnes navštívili také premiér Andrej Babiš (ANO) a nový ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), kteří iniciativu ocenili. Babiš k ní uvedl, že v případě plné funkčnosti systému ho stát využije a následně vypíše soutěž na jeho provozovatele. Podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše, který na akci také přišel, je hackathon dobrý způsob ukázat do budoucna státu, jaké jsou reálné náklady na takový systém. "Můžeme vidět, kolik lidí na tom pracuje, kolik je potřeba práce na získání toho prototypu, i způsob, jak postupovat k vyhodnocování požadavků na budoucí zakázky," řekl ČTK.

Vůči hackathonu se ovšem objevily i kritické hlasy, které akci označovaly za reklamní kampaň, jež má propagovat Vondráčka a jeho firmy. Stát podle nich bude moci systém využít jen stěží.

Vondráček je majitelem firmy Actum, v jejímž sídle se akce přes víkend uskutečnila. Podle výroční zprávy nabízí odborné programátorské práce a v roce 2018 zvýšila obrat o 18 procent na 271 milionů Kč a zisk 17 milionů. Servery Týden.cz a iDNES.cz napsaly, že jiné Vondráčkovy firmy spadající pod skupinu WMC Grey se podílejí na státních zakázkách v hodnotě několika desítek milionů korun od agentury Czech Tourism či Jihomoravského inovačního centra. Vondráček k tomu dnes ČTK řekl, že šlo o otevřená výběrová řízení a spolupráce je zcela transparentní. "Odhaduji, že pro naši skupinu tyto zakázky tvoří asi jedno procento z celkového obratu," dodal. Detailněji se k tomu vyjádří v příštích dnech.

Témata:  Ministerstvo dopravy České republiky dálniční známky Karel Havlíček Vladimír Kremlík počítače

Související

Aktuálně se děje

9:01

Policie prozradila, jak dopadla střelce, který u Plzně zranil nezletilou dívku

Policie popsala pátrání po střelci, jenž v pátek v obci u Plzně zasáhl nezletilou dívku, která skončila v nemocnici. S dopadením podezřelého přímo v krajském městě pak pomohla strážcům zákona veřejnost. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Dacia Bigster

Rána pro českou Škodu Kodiaq. Francouzi představili "cenovou bombu" - model Dacia Bigster

Dacia představila model Bigster, své nejnovější SUV, které míří do segmentu C. Tento robustní vůz, inspirovaný populárním Dusterem, nabízí větší prostor, lepší motory a moderní úpravy designu. Bigster bude konkurovat modelům jako Škoda Kodiaq a Volkswagen Tiguan, a to hlavně díky své cenové dostupnosti. Kolik si zákazníci připlatí za tento model oproti Dusteru, je stále otázkou, ale Dacia slibuje atraktivní cenovku i u tohoto většího SUV.