Výroba osobních aut za letošních osm měsíců meziročně vzrostla o 3,4 procenta na 801.774 vozů. Ještě v pololetí byla výroba proti loňsku o 8,5 procenta nižší. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v tiskové zprávě. Za růstem stojí zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, ale také nízká srovnávací základna loňského roku. Loni od května produkci omezoval nedostatek čipů.
V červenci výroba vzrostla proti loňsku o 17.361 vozů, tedy o čtvrtinu, v srpnu pak byla vyšší o 65.023 vozidel, což je nárůst o 147 procent. Produkce v letních měsících byla dokonce o 114 aut vyšší než v předkrizovém roce 2019.
Škoda Auto od začátku roku vyrobila ve svých tuzemských závodech 452.907 osobních vozidel, což je meziročně o 6,9 procenta méně. Na konci července přitom ještě evidovala meziroční pokles o 16,3 procenta. Nošovická automobilka Hyundai zvýšila produkci o 17,1 procenta na 213.600 automobilů. Výroba Toyoty v Kolíně pak stoupla o 26,8 procenta na 135.267 vozů.
Podíl elektromobilů a hybridů na produkci automobilek dosáhl 10,8 procenta. Škoda vyrobila 45.618 elektrických vozů, z toho 35.977 bateriových elektromobilů a 9641 plug-in hybridních vozidel. V Hyundai bylo vyrobeno 40.606 elektrických automobilů, z toho 19.608 elektromobilů a 20.998 hybridů.
"Po více než roce můžeme konečně konstatovat zlepšení situace ve výrobě automobilů. Jak produkce, tak i první registrace nových automobilů v Evropě se v srpnu konečně zvýšily. Extrémní růst cen energií ale zásadně ohrožuje konkurenceschopnost i udržení výroby v ČR a u nemalé části dodavatelského sektoru také jejich samotnou existenci. V tak komplexním výrobním řetězci, jakým je autoprůmysl, přitom platí, že výpadek jednoho či dvou klíčových dodavatelů může zastavit celé odvětví,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Vláda podle Petzla v boji s drahými energiemi musí doplnit již přijaté opatření tak, aby jednak podpořilo všechny výrobní firmy a současně aby dopad takového opatření nebyl pouze kosmetický. Téměř polovina firem z automobilového průmyslu totiž už nyní očekává, že v letošním roce skončí ve ztrátě, přičemž výhled do příštího roku je ještě pesimističtější.
Výroba autobusů od ledna do konce srpna vzrostla o 12,6 procenta na 3361 vozidel. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské Iveco CR, které vyrobilo 2996 autobusů, tedy meziročně o 9,4 procenta více. Firma SOR Libchavy vyrobila 338 autobusů, což je nárůst o 45 procent. Plzeňská Škoda Electric v tomto roce vyrobila 14 autobusů, společnost KHMC Opava pak 13 autobusů, tedy stejně jako loni. Produkci nákladních aut sdružení zveřejňuje pouze čtvrtletně.
Společnost Jawa Moto v letošním roce vyrobila 1339 strojů, tedy o 603 motocyklů více než v minulém roce.
Témata: auto
Související
11. října 2024 21:06
23. září 2024 12:26
12. září 2024 10:24
22. června 2024 20:23
6. června 2024 11:54
17. ledna 2024 17:02