Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zákeřný vishing se rozmáhá. Banky v ČR důrazně varují před podvodnými telefonáty

Mastercard
Mastercard
Foto: Pixabay

Česká bankovní asociace upozornila, že klienti českých bank se v posledních týdnech stávají terčem útoků podvodníků, kteří se z nich snaží především po telefonu vylákat přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví nebo čísla jejich platebních karet.

Asociace i banky v této souvislosti upozornily, že přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy ze SMS žádná banky po svých klientech nikdy nepožaduje. Asociace to uvedla dnes v tiskové zprávě. Klienti by podle ní neměli reagovat a měli by okamžitě informovat svou banku.

Podvodníci se podle asociace v profesionálně znějících telefonátech vydávají za pracovníky banky a klienty informují o tom, že byl napaden jejich bankovní účet a požadují po nich přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví, aby bylo možné účet blokovat.

V dalších telefonátech pak podvodníci po klientech požadují čísla jejich platebních karet, která následně používají pro přihlášení do aplikací pro mobilní placení Apple Pay nebo Google Pay, jimiž poté platí. Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech také v e-mailech a SMS, které jsou téměř k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

"Banky se kybernetické bezpečnosti kontinuálně věnují a investují do ní nemalé zdroje. Nicméně útočníci si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem jsou v oblasti bezpečnosti právě klienti. Proto neustále zkoušejí, zdali nenarazí na někoho méně pozorného a údaje, které by po něm banky nikdy nechtěla, jim předá," uvedl poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost Tomáš Hládek.

Podle tiskového mluvčího České spořitelny Filipa Hrubého banka aktuálně čelí vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za její pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů. "Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů," uvedl.

Pavel Šikola z Equa bank upozornil, že více je do komunikace podvodníků zapojeno také sociální inženýrství, kdy vybraná skupina klientů podle věku čelí naléhavým telefonátům v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách. Podvodníci jim vyhrožují například i pokutami.

"Zaznamenali jsme několik případů tzv. vishingu (voice phishing), kdy je klient Komerční banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu," uvedl mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Raiffeisenbank podle svého vyjádření eviduje dva takové případy.

Témata:  platební karty ČBA Česká spořitelna Komerční banka

Související

Aktuálně se děje

11. července 2025 11:19

Jiří Krampol si dnešek představoval úplně jinak. Jedna věc je teď nejdůležitější

Přání pevného zdraví je tentokrát opravdu namístě. Jiří Krampol slaví právě dnes 87. narozeniny, ale podle nejnovějších informací rozhodně nemá náladu se bavit. Údajně ho totiž opět zradilo zdraví. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Vláda, ilustrační fotografie.

Komentář

Česko hospodaří nejlépe za šest let, roli hraje několik faktorů. Příští rok to bude jiné

Vládě se v červnu podařilo přebytkovým hospodařením snížit letošní kumulovaný deficit státního rozpočtu, který tak v polovině roku činil 152,4 miliardy korun, o takřka dvacet miliard méně než koncem května. Oproti loňskému konci června je nynější deficit o 26,2 miliardy korun nižší. To svědčí o pozvolně pokračujícím ozdravování veřejných financí. Naposledy byl červnový deficit státního rozpočtu nižší roku 2019, tedy před propuknutím covidové pandemie.