Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zákeřný vishing se rozmáhá. Banky v ČR důrazně varují před podvodnými telefonáty

Mastercard
Mastercard
Foto: Pixabay

Česká bankovní asociace upozornila, že klienti českých bank se v posledních týdnech stávají terčem útoků podvodníků, kteří se z nich snaží především po telefonu vylákat přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví nebo čísla jejich platebních karet.

Asociace i banky v této souvislosti upozornily, že přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy ze SMS žádná banky po svých klientech nikdy nepožaduje. Asociace to uvedla dnes v tiskové zprávě. Klienti by podle ní neměli reagovat a měli by okamžitě informovat svou banku.

Podvodníci se podle asociace v profesionálně znějících telefonátech vydávají za pracovníky banky a klienty informují o tom, že byl napaden jejich bankovní účet a požadují po nich přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví, aby bylo možné účet blokovat.

V dalších telefonátech pak podvodníci po klientech požadují čísla jejich platebních karet, která následně používají pro přihlášení do aplikací pro mobilní placení Apple Pay nebo Google Pay, jimiž poté platí. Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech také v e-mailech a SMS, které jsou téměř k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

"Banky se kybernetické bezpečnosti kontinuálně věnují a investují do ní nemalé zdroje. Nicméně útočníci si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem jsou v oblasti bezpečnosti právě klienti. Proto neustále zkoušejí, zdali nenarazí na někoho méně pozorného a údaje, které by po něm banky nikdy nechtěla, jim předá," uvedl poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost Tomáš Hládek.

Podle tiskového mluvčího České spořitelny Filipa Hrubého banka aktuálně čelí vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za její pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů. "Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů," uvedl.

Pavel Šikola z Equa bank upozornil, že více je do komunikace podvodníků zapojeno také sociální inženýrství, kdy vybraná skupina klientů podle věku čelí naléhavým telefonátům v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách. Podvodníci jim vyhrožují například i pokutami.

"Zaznamenali jsme několik případů tzv. vishingu (voice phishing), kdy je klient Komerční banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu," uvedl mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Raiffeisenbank podle svého vyjádření eviduje dva takové případy.

Témata:  platební karty ČBA Česká spořitelna Komerční banka

Související

Aktuálně se děje

24. října 2025 13:56

24. října 2025 4:00

Počasí bude nadále ovlivňovat silnější vítr. Výstraha už neplatí

V Česku ve čtvrtek vyvrcholil příliv teplého vzduchu, dorazil ale také silný vítr. Vliv na počasí bude mít i v několika následujících dnech. Už by ale neměl dosahovat také rychlosti, aby bylo nutné před ním varovat. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Když se řekne cloud, většina z nás si vybaví rychlost, flexibilitu a neomezený prostor. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, kdo vlastně přináší doporučení a osvědčené postupy, aby tento prostor nebyl „divokým západem“ digitálního světa? V době, kdy se do cloudu přesouvají i kritické služby státu a zdravotnictví, už nejde jen o pohodlí, ale i o otázku bezpečnosti a důvěry. A právě proto vznikla mezinárodní komunita odborníků – Aliance pro cloudovou bezpečnost (CSA). Jejím cílem je sjednocovat standardy a sdílet know-how napříč trhem. V článku se podíváme, co dělá a proč její práce může zajímat i vás.