reklama

Prodeje ale raketově rostou i u zboží, kde se souvislost s karanténou hledá na první pohled hůř - třeba u dětských kříd nebo u závěsů, napsal deník The Times.

"Už začínám vypadat jako maškara. A poprvé za dlouhou dobu nejspíš zjistím, jak moc už jsem zešedivěla. Bude to asi šok," říká Horeshová. Další Britky ale něco takového raději zjistit nechtějí, a tak se barvy na vlasy staly na internetu žhavým zbožím. Například e-shop Superdrug.com už nabízí jen velmi omezený výběr odstínů a Boots hlásí téměř vyprodáno.

Ještě před začátkem karantény byly v obchodech nejžádanějšími položkami toaletní papír, dezinfekční gel a těstoviny, to se ale s prodlužujícím se pobytem v domácí izolaci mění. Karanténa totiž výrazně proměnila chování spotřebitelů a obrovská poptávka po barvě na vlasy je jen jedním z řady nových fenoménů, které obchodníci nyní pozorují.

Některé změny se daly předvídat - například zvýšení poptávky po alkoholu. Jiné jsou výsledkem strachu z koronaviru, takže firma Clear 02 za tři týdny prodala více kyslíkových bomb pro domácí použití, než za celý loňský rok. A u jiných se jejich logika zjišťuje jen obtížně, kupříkladu u obrovských prodejů závěsů.

Většina změn ale odráží to, jak se lidé byli nuceni adaptovat na nové podmínky. Například prodej dětských kříd na Amazonu poskočil o 166.000 procent, protože obchodníci po celé zemi nyní křídy nutně potřebují, aby na chodnících i uvnitř provozoven nakreslili předepsané bezpečné vzdálenosti mezi lidmi. Jiné nákupy jsou praktické - kvůli práci z domova rostou prodeje notebooků nebo tiskáren.

Domácnosti také utrácejí za věci, které jim pomohou ukrátit si dlouhou chvíli. Obchodní domy hlásí pětkrát větší prodej potřeb na kaligrafii, na dračku jde i výbava pro domácí pečení. "Je jasné, že čím dál víc Britů teď tráví čas v kuchyni, přičemž potřeb na pečení se nyní prodává o 50 procent více a prodeje strojků na výrobu domácích těstovin se zvedly šestkrát oproti stejnému období loni," říká Sophie Chesmanová z maloobchodní firmy John Lewis.

Skládačky se nyní shánějí stejně obtížně jako dezinfekce, spousta lidí se ale uchyluje i k zábavě pro dospělé. Prodeje kondomů a erotických pomůcek trhají rekordy, tvrdí jeden z předních výrobců, značka Womanizer. Jiní se ale na nucených prázdninách věnují spíše produktivní, než reproduktivní činnosti, a tak mají žně i prodejci zahrádkářských potřeb, rostlin nebo semínek.

Trendem je nyní i domácí cvičení například s pomocí online kurzů, což podle Chesmanové například třikrát zvýšilo poptávku po pomůckách na jógu. Ze skladů rychle mizí i činky, boxovací pytle nebo posilovací stroje. "Rád bych si s vámi promluvil, ale nemám na to teď čas," omlouval se novinářům zakladatel sítě fitness obchodů Gorilla Sports.

Napilno mají rovněž firmy nabízející pomůcky pro domácí výuku. Například Renee Watsonová, která dodává sady na dětské vědecké pokusy pod názvem The Curiosity Box, prý od začátku karantény pracuje nonstop. "Od března je to úplný blázinec. Každý den se nám objednávky zvyšují asi o 20 procent, posíláme teď 150 až 200 krabic denně," popisuje.

Ačkoli na izolaci určitě někteří podnikatelé vydělají, jiní budou samozřejmě mít velké ztráty. Byznys v cestovním ruchu se vypařil takřka přes noc. Maloobchodníci, kteří nemají internetové obchody, jako třeba Primark, přišli o všechny zákazníky. Lidé také v obavách z budoucnosti odkládají velké nákupy, takže tržby rapidně klesají třeba i prodejcům aut nebo domácích spotřebičů.

Firmy a živnostníci jako třeba kadeřnice paní Horeshové se ale mohou utěšovat, že život se časem nevyhnutelně vrátí do starých kolejí. Ve světě je jistot jen velmi málo, ale dokud lidem budou růst vlasy, budou potřebovat, aby jim je někdo ostříhal.