Praha - Podle průzkumu pro Potravinářskou komoru ČR, který uskutečnila agentura STEM/MARK, zná čtvrtina Čechů alespoň jedno evropské značení potravin. Lidé se na výrobcích mohou setkat se třemi typy značení, vždy mají tvar sluníčka.
"Desetina oslovených tvoří loajální jádro, které vždy upřednostňuje výrobky s těmito značeními, což jsou spíše ženy nad 20 let a lidé s maturitou či vyšším vzděláním. Dvě pětiny lidí jsou ochotny si za tyto výrobky připlatit," uvedla Ivana Valentová ze STEM/MARK. Nejméně ovlivnitelnou skupinou jsou podle ní muži nad 20 let, naopak mládež k evropským značkám inklinuje nejvíce.
Od roku 1992 se snaží Evropská unie chránit názvy zemědělských a potravinářských výrobků vůči třetím zemím. Označení původu se dává na zboží, o kterém jsou spotřebitelé přesvědčeni, že pochází z jednoho konkrétního místa. V Česku jde například o český kmín, žatecký chmel či nošovické kysané zelí.
Unie obdobně chrání i zeměpisné označení. ČR má zaregistrovaného třeboňského kapra, jihočeskou nivu, olomoucké tvarůžky či české pivo.
Pokud jsou potraviny a zemědělské produkty vyráběny tradičními metodami déle než čtvrt století, mohou být chráněny jako zaručené tradiční speciality. Jde například o špekáčky, lovecký salám, spišské párky nebo liptovský salám.
Z evropských značení Češi nejvíce znají značku Chráněné zeměpisné označení (17 procent). Znalost evropských značek je v Česku i tak stále znatelně menší než u národních značení. Například značku Klasa zná 87 procent respondentů.
Související
10. listopadu 2024 18:55
25. října 2024 11:35
12. září 2024 9:06
13. května 2024 14:01
23. dubna 2024 21:35
11. dubna 2024 14:55