Praha - Systém elektronické evidence tržeb (EET), který byl dnes spuštěn naostro, zatím funguje, přibývá ale počet stížností na nefunkční online pokladny. Podle serveru HlídačEET.cz se rychlost zpomalila jen mezi druhou a třetí hodinou ráno. Ani hotely dnes ráno po spuštění EET neregistrovaly žádné větší problémy.
Podle grafů a statistik je po deseti hodinách provozu dnešní průměrná rychlost mezi servery a pokladnami jedna vteřina, před druhou hodinou ranní to bylo 1,137 vteřiny. Mezní dobu zákon stanovuje na dvě vteřiny. "Dle mého očekávání EET jede. Dneska problémy na straně EET serveru nečekám. Uvidíme 1. března 2017," uvedl na twitteru Michal Bláha ze serveru HlídačEET.cz.
Pokud pokladna obchodníka obdrží do dvou vteřin od odeslání údaje o evidované tržbě identifikační kód, musí vystavit účtenku s uvedením tohoto kódu. Pokud do dvou vteřin kód neobdrží, vystaví účtenku bez něj. Mezní dobu odezvy zařízení si ale nastavuje poplatník sám s přihlédnutím k druhu vykonávané činnosti a kvalitě připojení. Při nastavení této doby ale musí mít na paměti, že příliš krátká doba by mohla mařit průběh evidence tržeb.
Podle ředitele Olympik Hotels Vlastislava Šose systém funguje bez větších potíží. Odezva systému ale byla v jednu chvíli i šest vteřin, což je podle něj zřejmě způsobeno internetovým připojením hotelu. Hotely sítě Accor zahájily zkušební provoz EET před třemi týdny. "Neregistrujeme žádné komplikace s našimi interními systémy. Vše funguje bez komplikací i dnes, v den oficiálního spuštění," řekla ČTK obchodní manažerka hotelové sítě Accor Daniela Nová. Také v hotelové síti CPI Hotels systém EET funguje. Restauratéři a hoteliéři od dnešní půlnoci do 19:00 odeslali na servery Finanční správy 2,5 milionu účtenek. "Provoz EET běží plynule, bez problémů. Doba odezvy centrálního systému je v průměru hluboko pod jednou sekundou, dokonce méně než desetina sekundy," uvedla mluvčí Finanční správy Petra Petlachová.
"Zaznamenali jsme také zájemce, kteří chtěli zakoupit a nainstalovat kasu obratem v průběhu dnešního dne. Kde to bylo možné, snažili jsme se vyhovět. Upozorňujeme však, že například vyzvednutí údajů k EET na finančním úřadě a následné stažení certifikátu k EET z webu zajistit za majitele nemůžeme," řekl ČTK provozní ředitel dodavatele gastronomických pokladen Storyous Petr Filipec.
Upozornil dále, že se množí i problémy s nefunkčními zařízeními. "Víme o podniku, který dnes preventivně zavřel právě kvůli nefunkční pokladně. Majitel, který se spoléhal na jednoho z velkých dodavatelů, bude muset kasu vyměnit, aby mohl začít evidovat," uvedl Filipec. Dodal, že během odpoledne firmu zkontaktovaly desítky podniků, které chtěly nahradit nefunkční pokladnu koupenou u jiného dodavatele.
Stánkový prodej občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, například na festivalech, se do EET zapojí od března 2018, stejně jako prodej na farmářských trzích nebo služby účetních, advokátů i lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí například kadeřnice, vybraní řemeslníci, opraváři domácích spotřebičů nebo astrologové.
Témata: elektronická evidence tržeb, hotely, účtenky
Související
1. ledna 2023 8:20
21. prosince 2022 10:51
16. prosince 2022 15:38
14. prosince 2022 12:23
14. prosince 2022 9:19
7. prosince 2022 11:14