reklama

Firma již letos v únoru podala na ministerstvo financí takzvané oznámení o existenci sporu, a to na základě mezinárodní smlouvy o ochraně investic. Na základě toho měly obě strany šest měsíců na to se dohodnout.

"Z podkladů, které máme k dispozici, se domníváme, že právní pozice České republiky je silná. Proto jsme také zamítli žádost o mimosoudní vyrovnání," uvedla k zahájené arbitráži ředitelka odboru mezinárodní právní služby Marie Talašová.

AMF tvrdí, že bez náhrady přišla o obě letadla kvůli neoprávněnému prohlášení konkurzu na Fischerův majetek, kvůli dvojitému neoprávněnému zápisu letadel do konkurzní podstaty a také v důsledku finálního prodeje strojů za nízkou cenu, která odrážela jejich nedostatečnou údržbu. Český stát podle AMF neochránil její investici do letadel a zodpovídá za selhání konkurzních soudů.

Letadla kvůli složitým soudním sporům stála téměř pět let odstavená na ruzyňském letišti. Nakonec se prodala v roce 2010 za víc než dva miliony dolarů (nyní asi 48 milionů Kč). Podle zpráv v médiích skončily boeingy v Nigérii.

Konkurz na Fischerův majetek byl v České republice zahájen v roce 2005 poté, co o dva roky dříve vyplynuly na povrch finanční potíže Fischerových firem. Fischer s konkurzem nesouhlasil a po několika odvoláních dosáhl v roce 2008 u Nejvyššího soudu jeho zrušení. Nejvyšší soud tehdy výrok zdůvodnil tím, že na Fischerův majetek už byl dříve zahájen konkurz v Německu.

Česko v současné době včetně sporu s AMF čelí 13 mezinárodním arbitrážím, z toho sedm souvisí s investicemi do fotovoltaických elektráren. Souhrnná výše všech žalovaných nároků přesahuje deset miliard korun.

Arbitráže jsou většinou výsledkem smluv o ochraně investic z počátku 90. let. Smlouvy byly většinou pro ČR nevýhodné. Ministerstvo financí již delší dobu pracuje na tom, aby tyto smlouvy zanikly.

reklama