Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Konec dezinformací? Servery zaměřené na podporu Ruska budou mít problém

sociální sítě
sociální sítě
Foto: Pixabay

Praha - Alternativní servery, které šíří dezinformace ve velké míře zaměřené na podporu Ruska, brzy začnou přicházet o peníze. Stále více firem totiž přestává na těchto webech inzerovat.

Nenajdete na nich žádná jména, nedohledáte vlastníka a přiživují strach ve společnosti. Tak by se daly souhrnně charakterizovat dezinformační alternativní weby, které jsou v České reublice v určité skupině lidí poměrně populární. Bezy však začnou mít velké problémy.

Jedna z prvních firem, která se od lživých či konspiračních webů distancuje, je Česká spořitelna. Největší česká banka se rozhodla z těchto serverů stáhnout online reklamu. A další společnosti ji budou následovat.

"Jsme s našimi klienty již téměř dvě století a vždy jsme pro ně byli spolehlivým rádcem v oblasti financí. Věříme také, že naše zodpovědnost vůči společnosti překračuje hranice bankovního světa a že lidem můžeme sloužit i jako kompas, který je bezpečně provede mořem mediálních informací. Proto je pro nás nepřijatelné podporovat zdroje nepodložených a někdy dokonce záměrně lživých informací. Z tohoto důvodu se naše reklama nebude objevovat na dezinformačních webech. Tím však nikomu neupíráme právo získávat informace ze zdrojů, které uzná za vhodné. Oceňujeme, že se think-tank Evropské hodnoty této oblasti věnuje a zviditelnil tento problém," uvedla v tiskové zprávě Kristýna Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny.

Jedná se o druhou velkou společnost, která se snaží dezinformačním webům vyhýbat. V květnu oznámila podobný krok česká jazyková škola James Cook Languages. Předpokládá se však, že takových kroků bude přibývat.

Svou zásluhu na tom má i think tank Evropské hodnoty, který sestavil přehled 39 českých aktivních dezinformačních serverů. Zmonitoroval také, jaké společnosti na nich inzerují, a zjistil, že právě reklama České spořitelny se na konspiračních webech objevovala nejčastěji. Placená reklama se na nich objevila ale i od dalších 74 firem.

"Často jde o nevědomý krok, kdy dané společnosti ani netuší, že tam inzerují. Pokud české společnosti inzerují na těchto webech, fakticky přímo financují jejich aktivity, mezi které patří také systematická výroba dezinformací a konspiračních teorií. Tento fenomén tak zamořuje a otravuje veřejný prostor a poškozuje slušnou veřejnou debatu založenou na faktech. Když se na Slovensku našlo na 1400 společensky zodpovědných firem, tak není důvod, aby tomu tak nebylo v Česku," podotkl Jakub Janda, zástupce ředitele think-tanku Evropské hodnoty a vedoucí programu Kremlin Watch.

"Kroku České spořitelny si velmi vážíme, považujeme jej za správný a za společensky žádoucí. Další společnosti by tento vzor měly následovat. Přehled firem, jejichž reklamy jsme na českých dezinformačních webech prozatím nalezli, zveřejňujeme v našem šetření," dodal.

Nedávná studie think tanku uvádí, že v České republice již dlouhou dobu probíhá politická, ekonomická a mediální dezinformační kampaň. Ta je podle analytiků součástí hybridní války vedené Ruskou federací proti západním demokratickým státům a jejíž intenzita se výrazně zvýšila se začátkem konfliktu na Ukrajině.

"Cílem této kampaně je podrývat demokratické instituce, nabourávat důvěru občanů v tradiční politické strany a mainstreamová média a narušovat naše transatlantické partnerství a legitimitu členství v mezinárodních organizacích, jako je Evropská unie nebo NATO. Zejména obyvatelé České republiky, kteří jsou aktivní na sociálních sítích, ale i ostatní jsou denně vystavováni různé míře pro-kremelského vlivu v podobě rozsáhlé nabídky tzv. alternativních zdrojů informací, které poskytují zaujaté zpravodajství a mnohdy naprosto opouštějí základy seriózní novinářské praxe. Výsledkem jsou často až neuvěřitelné verze domácích i mezinárodních událostí a mnohonásobně překroucená realita, ze které obvykle jako jediný stabilní a racionální aktér vychází Ruská federace v čele s prezidentem Vladimirem Putinem," uvedli analytici.

Vzhledem k čím dál větší vážnosti situace a narůstajícímu počtu webů prezentujících proruský náhled na domácí i mezinárodní scénu se odborníci rozhodli vytvořit seznam "nejrelevantnějších entit" doplněný o charakteristiku jejich obsahu a autorů. Analýza by tak měla posloužit všem, kteří se chtějí na prokremelské scéně zorientovat.

Témata:  internet Česká spořitelna

Související

Aktuálně se děje

8:29

Jan Kraus slavil. Jiřina Bohdalová mu vysekla poklonu a prozradila, co závidí

Jan Kraus se sice poprvé proslavil jako herec, ale v posledních letech je asi více vnímán jako moderátor. Kolik let to tak vlastně je? Už rovných dvacet. Kraus oslavil tohle kulaté výročí své televizní talk show s plejádou hvězdných hostů, jimž vévodila legendární herečka Jiřina Bohdalová. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.