Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Finanční správa obdržela kvůli EET 2100 udání

Placení, tržby, ilustrační foto
Placení, tržby, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Praha - První fáze elektronické evidence tržeb (EET) běží už déle jak měsíc a Finanční správa za tu dobu přijala už 2100 oznámení o nevydání účtenky. Reakci na EET jsou rozdílné. Někteří restauratéři si stěžují, jinde kupodivu hospod přibylo.

"To, že někdo nám pošle nevydanou účtenku nebo někoho označí, neznamená, že tam půjde někdo na kontrolu. Oznámení vyhodnocujeme analyticky," uvedl dnes v Českém rozhlasu Plus generální ředitel Finanční správy Martin Janeček.

Nejdůležitějším nástrojem Finanční správy pro kontrolu dodržování EET je podle Janečka kontrolní nákup pověřeným pracovníkem přímo v provozovnách.

Janeček zároveň upozornil, že určitá míra tolerance ze strany správy bude ještě i v lednu, ovšem jen u drobnějších prohřešků. "Tam, kde kontroly odhalí jen drobný problém, ale mají tam pokladnu a evidují tržby, tam budeme komunikovat klientsky a snažit se napomoci k tomu, aby se vady odstranily. Nicméně pokud někdo nemá pokladnu a neposílá účtenky, tam se laskavost čekat nedá," uvedl.

Restauratéři a hoteliéři podle údajů na serveru www.etrzby.cz odeslali do systému EET do pondělí 2. ledna, tedy za více než měsíc fungování evidence tržeb, zhruba 80,8 milionu účtenek. Do EET je zatím zapojeno 42.399 podnikatelů.

Evidence tržeb podle dnešní ankety ČTK v řade restaurací zkomplikovala obsluhu nebo vedla ke zdražení.

"Nějakou chvíli to zdržuje. Pomalejší odezvy má systém, když je víc lidí, když je doba placení, třeba půl desátá večer," řekl ČTK Pavel Hon, provozovatel Hostince na Výtoni v Praze. Jiné problémy s elektronickou evidencí ale nezaznamenal. Pro restauraci Sluneční terasa v obchodním domě Kotva nebyl přechod na EET nijak dramatický, protože podnik elektronickou pokladnu používal už před tím.

"Tisknutí účtenek pro mě znamená zatím především velkou ztrátu času při prodeji a také plýtvání papírem. Spousta lidí navíc účtenky nechce, takže ihned končí v koši," řekla ČTK Jitka Pithartová, která provozuje bistro na Městském úřadě v západočeském Ostrově.

V Libereckém kraji navzdory obavám z EET hostinských živností v závěru roku přibylo. Přestože ještě v polovině roku to vypadalo, že řada malých podniků se zavře, v listopadu a prosinci se rozhodlo přerušit či ukončit činnost jen 16 podnikatelů v pohostinství, předloni jich ve stejném období bylo 20. Nově evidoval v posledních dvou měsících živnostenský úřad 102 podnikatelů z této oblasti, v roce 2015 jich ve stejném období přibylo jen 57.

Ve Zlínském kraji naopak na konci roku výrazně přibylo podnikatelů, kteří požádali o přerušení provozování hostinské činnosti. V prosinci jich tak učinilo 155, v listopadu 122.

Témata:  elektronická evidence tržeb Finanční správa České republiky (FÚ) restaurace

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 16:03

USA zavádí nové sankce proti Rusku. Pocítí je celá Evropa

Spojené státy zavádějí nové sankce vůči Moskvě, které mohou výrazně ovlivnit evropské zákazníky platící za ruský plyn, destabilizovat ruský devizový trh a posílit závislost Ruska na Číně. Na tyto dopady upozorňují ruští ekonomové, píše server The Guardian.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy