reklama

Obžaloba v jednom z bodů viní manažery Agrotecu Pavla Richtera a České pošty Patrika Zeithamla ze sjednání výhody při zadání zakázky kvůli dodávkám pneumatik pro státní podnik. Zeithaml podle spisu zařídil, aby pneumatiky dodával Agrotec. Obžaloba tvrdí, že to udělal tak, že se mu podařilo zrušit soutěž, ve které firma neuspěla. Pneumatiky pak Agrotec dodával na základě staré smlouvy z roku 2004. V letech 2012 až 2014 pošta takovým způsobem od Agrotecu podle obžaloby nakoupila 12.512 pneumatik za více než 34 milionů korun v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách.

Politolog Jan Kubáček si myslí, že kauza volby spíše neovlivní, jelikož i v minulosti byly soudní případy, které neměly na veřejné mínění významný dopad.

Případ podle něj není tak známý a nemá bezprostřední vazbu na šéfa hnutí ANO. "Veřejným míněním vždy hýbalo přímo to, co se dotýkalo Andreje Babiše, co přímo úzce souviselo s jeho chováním případně politickým řemeslem nebo praxí," řekl dnes ČTK Kubáček.

Horší by podle něj pro Babiše bylo, kdyby se do voleb posunulo vyšetřování výstavby Čapího hnízda, kde jde o dotace, což si lidé dokážou lépe představit a snadněji případ pochopí.

Podle politologa Tomáše Lebedy může volební výsledek v době vrcholící kampaně ovlivnit v podstatě cokoliv. Důležité podle něj bude, jak situaci zvládnou stratégové marketingu hnutí ANO i politických konkurentů. "Buď se to podaří komunikovat tak, že Babiš o ničem nevěděl, neměl na to vliv, že to odsuzuje, a ti, kteří zvažují volbu ANO, to nevezmou vážně. Oponenti naopak mohou část voličů přivést na svou stranu tím, že budou propagovat, že to je vážný problém," řekl Lebeda.

Důležitá podle něj bude také role médií, jejichž část Babiš převedl do svěřenských fondů. "Lze očekávat, že minimálně v části médií to nebude mít tak konfrontační charakter," naznačil Lebeda.