reklama

V roce 2016 přijala ombudsmanka 61 podnětů od dětí, letos za první pololetí 12. ČTK to řekla mluvčí ombudsmanky Iva Hrazdílková. Česko je jednou z posledních zemí EU bez dětského ombudsmana. O zřízení této funkce se v Česku mluví léta, doporučoval ho i Výbor OSN pro práva dítěte.

Stížnostem dětí se tak věnuje právě Kancelář veřejné ochránkyně práv, která už před pár lety zřídila i speciální dětský web. Ombudsmanka Anna Šabatová vyřizuje záležitosti dětí přednostně. "Dětským podnětům se můžeme zabývat jen v mezích zákona o veřejném ochránci práv, tedy fakticky se můžeme věnovat jen stížnostem, které se týkají orgánů státní správy nebo diskriminace. Snažíme se dětem poradit, vysvětlit jim situaci, nasměrovat je," uvedla mluvčí ombudsmanky.

Podle mluvčí se dětské podněty nejčastěji týkají sporů v rodině. Obvykle jsou to situace, kdy je dítě po rozvodu svěřeno do péče jednoho rodiče a nechce se stýkat s druhým, nebo si naopak přeje žít s druhým rodičem. "Děti trápí hádky rodičů, někdy namítají své neshody s novými partnery rodičů, bojí se výčitek a trestů ze strany rodičů a podobně," uvedla mluvčí.

Další oblast problémů, které děti trápí, souvisí s financemi. Může se jednat o nedostatek peněz způsobených tím, že druhý rodič neplatí výživné nebo že rodiče čelí exekucím. Děti v těchto situacích podle mluvčí vlastně chtějí radu pro své rodiče, co mohou udělat pro zlepšení finanční situace rodiny.