reklama

"Všechny relevantní připomínky lékařů, které bylo možné realizovat v rámci platného legislativního rámce, jako zkrácený identifikátor, více cest jeho doručení, úpravy předpisování a výdeje léku a zátěžové testy, byly provedeny," uvedla mluvčí SÚKL Lucie Přinesdomová.

Funkce podmíněné změnou legislativy jsou podle ní většinou nadstavbového charakteru. Podle lékařské společnosti ale systém bez nich neměl být spuštěn jako povinný. "Již nyní je to řada benefitů, od nemožnosti jej zfalšovat až po větší bezpečí pacienta při výdeji léku v lékárně," dodala Přinesdomová.

Lékařům vadí to, že si musí nejprve vyřídit elektronický podpis, s ním podat žádost a poté čekat na doporučený dopis. Cyril Mucha, který má v ČLS elektronizaci zdravotnictví na starosti, dnes na tiskové konferenci řekl, že peníze za ně jdou zbytečně soukromým firmám. Jednou ze tří firem, které elektronické podpisy vydávají, je i Česká pošta. Jeho vydání stojí asi 400 korun. Lékaři chtěli raději speciální identifikátor pro zaměstnance ve zdravotnictví a sociálních službách, který by fungoval i pro elektronické neschopenky.

Žádost lékaře s elektronickým podpisem zaslanou na SÚKL musí potvrdit i Česká lékařská komora. Přihlašovací údaje přijdou jako doporučený dopis, ústav pro aktivaci účtu čeká na jeho dodejku. Podle lékařů to v době elektronizace není nutné. Doporučený dopis, který je nutnou podmínkou pro autorizaci, podle SÚKL ale používají i jiné systémy státní správy či banky.

Vyřízení žádostí trvá čtyři až pět týdnů. Podalo je už více než 30.000 lékařů, kolem 19.000 jich bylo v pondělí do systému připojeno. Od ledna budou muset všichni lékaři vydávat elektronické recepty povinně, ročně jde asi o 70 milionů receptů.