Praha - Řidiči autobusů musí na výplatní pásce letos najít minimálně 18.100 korun hrubého měsíčně. Jejich nejnižší zaručená mzda se tak proti loňsku zvedla o 1700 korun. Vyplývá to z vládního nařízení o minimální mzdě, které začalo platit na Nový rok.
V Česku chybí tisíce řidičů. Odboráři si dlouhodobě na nízké příjmy v autobusové dopravě stěžují.
Sobotkova vláda nařídila řidičům výrazněji přidat od loňského ledna. Posunula je do skupiny pracovníků s vyšší odborností, a tím pádem i s vyšší zaručenou mzdou. Původně byli ve třetí skupině z osmi, teď jsou v páté. Od loňského ledna tak místo zaručených 13.400 korun museli řidiči autobusů mít 16.400 korun. Proti roku 2016 tak minulý rok jejich nejnižší výdělek vzrostl o 4300 korun místo o 1300 korun.
Letos v lednu se zaručená mzda řidičů autobusů proti loňsku zvýšila ze 16.400 na 18.100 korun. Za hodinu tak činí při pracovní době 40 hodin týdně 108,80 místo loňských 98,10 korun. Ve dvousměnném provozu je hodinový výdělek 112,30 a v nepřetržitém pak 116,10 korun. Příplatek za práci ve ztíženém prostředí dosahuje nejméně deseti procent základní hodinové sazby. Odměna za čekání mezi spoji pak odpovídá nejméně 90 procentům hodinové mzdy, od letoška tedy částce 97,90 korun.
Ministerstvo práce před časem uvedlo, že problémy se mzdami řidičů vznikly často proto, že kraje ve výběrových řízeních vybíraly dopravce podle nejnižší ceny. Pracovní podmínky či výši výdělků v kritériích nezohledňovaly. Podle resortu by se měly i tyto ukazatele brát v potaz.
Odbory si na nedostatečné výdělky stěžovaly i loni poté, co vládní nařízení začalo platit. Podle nich řidiči víc peněz stejně nedostali. Sice měli vyšší základ, přišli ale třeba o odměny. Odboráři pak v dubnu uspořádali v autobusové dopravě stávku. Stávkovalo se hlavně v Olomouckém a Jihomoravském kraji, částečně pak v ostatních regionech.
Problémy s nedostatkem řidičů má nyní například i pražský dopravní podnik. Hromadná doprava v hlavním městě proto v první půlce ledna jezdí podle prázdninového jízdního řádu s delšími intervaly. Řidiče autobusů firma láká na mzdu 35.000 korun hrubého a k tomu prémie, pět týdnů dovolené, další tři dny placeného volna na zotavenou, příspěvky na bydlení, stravenky a další bonusy. Stačí základní vzdělání.
Náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD) považuje za správné, že se vláda rozhodla nezrušit nařízení o zvýšení mezd řidičů autobusů. Vyjádření premiéra Andreje Babiše (ANO) o tom, že peníze řidičům zajistí kraje, však podle něj ukazuje, že hlasu krajů naslouchá jen málo.
Řidiči si podle Hanáka zaslouží za svou práci adekvátní odměnu, navíc upozornil na to, že řidiči v Česku dlouhodobě chybí. Zároveň upozornil na problémy, které nařízení kraji přineslo vzhledem k tomu, že nikdo nevyřešil, jak se peníze k dopravcům dostanou. "Dlouhodobě upozorňujeme na skutečnost, že máme smlouvy s dopravci vysoutěžené podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Kraji neumožňuje vstoupit do smluv nad rámec 109 milionů uvolněných v loňském roce a 85 milionů, které kraj na navýšení mezd řidičů poskytne letos. Tímto jsme vyčerpali veškeré možnosti, které umožňuje zákon, a další peníze na mzdy řidičů dát nemůžeme," uvedl Hanák.
Autobusy by dnes neměl kdo řídit, kdyby mzdy řidičů nevzrostly. Řidiči by odešli k jiným zaměstnavatelům. ČTK to dnes řekl odborový předák společnosti BusLine Jiří Kuchynka. "Jsem opravdu rád, že zvítězil zdravý rozum," komentoval Babišova slova. BusLine je dopravcem, u kterého si část regionální autobusové dopravy objednávají kraje Ústecký, Liberecký a Královéhradecký.
Podle odboráře Kuchynky vedly Babiše k vyjádření aktivity některých krajských hejtmanů. "Konkrétně pana hejtmana Martin Půty," uvedl Kuchynka. Liberecký kraj se rozhodl koupit zhruba 86 procent akcií ČSAD Liberec. Půta (Starostové pro Liberecký kraj) ve čtvrtek podpořil záměr zrušit mzdové nařízení předchozí vlády.
Související
18. listopadu 2024 16:38
15. listopadu 2024 21:09
1. listopadu 2024 20:42
15. října 2024 13:37
14. října 2024 14:24
9. října 2024 11:49