Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zeman v počtu zmínek v médiích Drahoše výrazně poráží

Miloš Zeman, prezident ČR
Miloš Zeman, prezident ČR
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Před druhým kolem prezidentské volby se o současném prezidentovi Miloši Zemanovi píše o desítky procent více než o jeho protikandidátu Jiřím Drahošovi. Na Zemana připadá 62 procent zmínek a na Drahoše 38 procent.

Drahoš je zmiňován nejčastěji v tématu migrace, Zeman ve vztahu k Rusku a v souvislosti se svým zdravím. Vyplývá to z analýzy společnosti Monitora Media.

Před pěti lety při první přímé volbě bylo rozložení zmínek v médiích odlišné. Média mezi dvojicí kandidátů Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg zásadně nefavorizovala žádného z nich a k oběma přistupovala vyrovnaně. Z celkové publicity před druhým kolem připadlo 51 procent zmínek Schwarzenbergovi a 49 procent Zemanovi. Ten nakonec volby vyhrál s náskokem deseti procent.

"Již teď je jasné, že paralel mezi oběma volbami není mnoho. Změnilo se rozložení sil médií, Miloš Zeman do souboje vstupuje z prezidentské funkce, která mu z podstaty zajišťuje velkou viditelnost. Shodně naopak sledujeme vysokou roli onlinových titulů včetně menších vydavatelů, kteří souhrnně poskytují až 80 procent informací o prezidentských volbách, a vyostření souboje před samotným závěrem skrze negativní celospolečenská témata," uvedl výkonný ředitel Monitory Tomáš Berger.

Zatímco vydavatelství se předvolebním tématům věnovala již druhý den letošního roku, volební téma začali lidé na sociálních sítích sdílet a sledovat až 8. ledna, tedy těsně před konáním voleb. Jasnou převahu před vypuknutím prvního kola měl v článcích a reportážích současný prezident. Během několika lednových dnů do začátku prvního kola získal třikrát větší pokrytí mediálního prostoru než Jiří Drahoš.

To platí i v mezičase mezi oběma koly. Prezident denně získává náskok o 230 zmínek napříč médii. Od začátku měsíce do 22. ledna je o stávajícím prezidentovi zhruba 13.000 zmínek, zatímco Jiřímu Drahošovi média poskytla o 5000 zmínek méně. Zemanovi zvyšují publicitu dlouhodobě otázky spojené s jeho vztahem k Rusku, ale také témata sledující jeho zdravotní stav. Obojí se objevují dlouhodobě po celou dobu kampaně. U Drahoše je možné sledovat prudký nárůst publicity spojený s tématem migrace.

"Premiér může národ stavět proti sobě. President by tak činit neměl, není to v jeho roli. Slušnost je základem demokracie, bez slušnosti, na které je demokracie založena, se konflikty, které jsou demokracii vlastní, stanou nesmiřitelnými a obrátí se proti národu samotnému. Zaplať pánbůh, že nemáme jednokolový americký volební systém. To by už bylo rozhodnuto," vzkázala přes EuroZprávy.cz k letošní volbě prezidenta politická psycholožka Martina Klicperová.

Témata:  Miloš Zeman Jiří Drahoš média

Aktuálně se děje

16. dubna 2024 19:44

Podle Stanjury ODS nepočítá s vytvořením vládní koalice s hnutím ANO

Podle ministra financí a prvního místopředsedy ODS Zbyňka Stanjury strana nepočítá s možností vytvoření vládní koalice s hnutím ANO po příštích sněmovních volbách v roce 2025. Stanjura to uvedl v České televizi v podvečer. Podle něj se ODS bude příští rok snažit o volební vítězství s cílem získat pozici premiéra a stát se nejsilnější vládní stranou.

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy