Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Privátní značky supermarketů Čechy netáhnou, ukazuje průzkum

Obchody
Obchody
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Praha - Třetina lidí nedůvěřuje zboží, které obchodní řetězce prodávají pod privátní značkou. Pětina se domnívá, že je nekvalitní. Téměř polovina tuzemských spotřebitelů se pro koupi tohoto zboží rozhodla na základě příznivé ceny, více než čtvrtina produkty privátní značky koupila na základě poměru ceny a kvality. Pouze deset procent je kupuje pro jejich kvalitu. Vyplynulo to z dnes zveřejněného průzkumu supermarketů Billa mezi 600 respondenty v jejich prodejnách.

Téměř polovina (47 procent) respondentů by tento sortiment začala kupovat pouze po vlastní zkušenosti, resp. pokud by byl na obalu uveden zřetelněji výrobce (sedm pct). Dalších 18 procent by je nekupovalo nikdy.

Průzkum dále ukázal, že kromě kvality kladou spotřebitelé při nákupu privátních produktů důraz na jejich původ. Výrobce na etiketě hledají téměř dvě třetiny dotázaných. "Čeští zákazníci se stále častěji ptají na původ a složení potravin. Na jejich požadavky se snažíme reagovat, a proto na většině výrobků naší vlastní výroby výrobce uveřejňujeme," uvedl ředitel společnosti Jaroslaw Szczypka.

Výrobky pod vlastní značkou se v Bille podílejí ze 17,5 procenta na celkovém obratu. Největší podíl na prodejích tvoří v diskontech, například v Lidlu dlouhodobě tvoří vlastní značky více než 80 procent nabídky. V řetězci dm drogerie dosahuje podíl sortimentu vlastních privátních značek na celkových tržbách 33 procent.

Tuzemští obchodníci se v poslední době snaží jejich prodeje zvýšit mj. uváděním nových vlastních značek na trh. Podle údajů společnosti GfK skutečně prodeje zboží prodávaného pod privátní značkou řetězců loni po letech stagnace mírně ožily. Jejich podíl na celkových prodejích potravin a drogerie stoupl v ČR na 21,2 procenta, zatímco v posledních letech se pohyboval kolem 20 procent. Proti Němcům či Rakušanům ale Češi stále kupují výrazně méně zboží pod vlastní značkou obchodníků. V Německu tento podíl loni dosáhl 37 procent, v Rakousku 32 procent. I na Slovensku (27 pct) a v Maďarsku (28 pct) je zboží pod značkou řetězců úspěšnější.

Společnost dm drogerie letos na jaře uvedla na trh další dvě nové značky - v kategorii barev na vlasy a v kategorii punčochového zboží. Kaufland za loňský rok registruje mírný nárůst prodejů zboží pod privátní značkou. Diskonty Lidl tento sortiment rozšiřují. "Zaznamenáváme pozitivní trend, že se již privátní značky konečně dostávají do povědomí zákazníků a budují si u nich důvěru," uvedla mluvčí Zuzana Holá.

V porovnání se západními zeměmi má ČR ale mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky velkým slevám blíží cenám zboží pod privátní značkou a jeho prodeje jsou nižší než v západní Evropě.

Témata:  obchody Billa ekonomika

Související

Aktuálně se děje

18. ledna 2025 9:55

Leon Tsoukernik po kolapsu bojuje o život. Policie prozradila novinky

Příbuzní Leona Tsoukernika a jeho přátelé, včetně těch slavných, se zajímají především o jeho zdravotní stav a doufají v zázrak. Nesmí se však zapomínat, že kolaps známého podnikatele, respektive okolnosti události, řeší i policie. Jak pokročilo vyšetřování? 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Peníze na důchody, ilustrační fotografie

Důchody a další nová taxa. Poště se bude platit za valorizační oznámení

Důchodová reforma přináší řadu změn a jedna z nich se týká i valorizačního oznámení. Od příštího roku bude vždy k dispozici v elektronické podobě, a to v datové schránce či na ePortálu ČSSZ. S doručením na adresu se sice přímo nekončí, ale bude možné pouze po podání žádosti a na náklady klienta. Lidé narození před rokem 1955 nadále nic platit nebudou.