reklama
Tereza H. je na tom vážně zle! Soud v nedohlednu a trpí zvláštní nemocí! - anotační obrázek
Tereza H. je na tom vážně zle! Soud v nedohlednu a trpí…

Systém řízení nazývaný "fly by wire" umožňuje rychlejší a citlivější řízení a stabilizaci letu, než by dokázal člověk, který by ovládal přímo jednotlivé prvky letadla. "Podobný systém u aut označovaný 'drive by wire' nebo 'steer by wire' sice v podobě konceptu již existuje, není však dosud technologicky dotažený a komerčně využitý. Částečně proto, že chybí zásadní teoretické znalosti v oblasti takzvaných nestabilních dynamik vozidel a zákonů řízení pro jejich umělou stabilizaci," uvedlo ČVUT ve zprávě.

Dotáhnout technologii do konce se snaží výzkumná skupina Martina Hromčíka z katedry řídicí techniky FEL ČVUT. Spolupracuje při tom s firmami Airbus, Honewell Aerospace a Porsche Engineering. Podle zprávy školy je to patrně jediný univerzitní tým na světě, který se zabývá aplikací aktivního dynamického řízení v automobilovém průmyslu.

Výhoda systému "drive by wire" se ukazuje nejvíce při vysokých rychlostech. "Pokud se posune těžiště auta výrazně směrem dozadu, zvýší se jeho agilita. Vůz se ale chová natolik nestabilně, že je čím dál těžší jej manuálně uřídit, zejména ve vysokých rychlostech," uvedli vědci. Vůz při použití této technologie ovládá řídící jednotka. Řidič například při sešlápnutí brzdového pedálu neovládá přímo brzdy, ale vysílá impulz, který řídící jednotka vyhodnotí a podle něj reguluje hnací a brzdný moment u každého kola. Elektronika tak má nad vozem neustálou kontrolu, což je rozdíl oproti asistenčním systémům, jako je například ABS.

Podle Hromíčka je v tomto typu řízení budoucnost. "Myslím, že aktivní dynamické řízení bude na trhu k dispozici už za pět až deset let. Skvěle koresponduje s trendy elektromobility a autonomního řízení. Chceme-li jezdit výkonnými, živými auty a zároveň potřebujeme, aby byla stabilní a měla nízkou spotřebu, potřebujeme využít tuto technologii osvědčenou u letadel. Teoreticky ani prakticky tomu nic nebrání," uvedl. Simulace provedené jeho týmem ukazují, že elektronika dokázala uřídit vozidlo i v takových situacích, kdy by lidský řidič selhal. Úspěšné byly také jízdy na testovacím polygonu.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama