Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Senát po ostré debatě schválil urychlení výstavby dopravních staveb

Senát Parlamentu ČR
Senát Parlamentu ČR
Foto: Senat.cz **www.senat.cz**

Praha - Senát dnes schválil poslanecký návrh, který má usnadnit a urychlit přípravu výstavby dopravní, energetické i komunikační infrastruktury. Hlasování předcházela dlouhá a místy i bouřlivá debata.

Novela obsahuje seznam dopravních staveb, u nichž se má usnadnit vyvlastňování pozemků pomocí takzvaného mezitímního rozhodnutí.

Novela obsahuje také tzv. fikci souhlasu. Týkat se bude přípravy dopravních, energetických a dalších staveb, na něž se zákon o urychlení výstavby vztahuje. Pokud by úřad nevydal závazné stanovisko do 60 dnů, mělo by se za to, že nemá námitek. Má to donutit úřady, aby svá stanoviska vydávaly včas. Toto pravidlo ale nebude platit při vydávání závazných stanovisek při posuzování vlivů na životní prostředí, tj. při procesu EIA.

Zpravodaj Jiří Cienciala prohlásil, že zákon je tak potřebný, že senátoři nesmí zbrzdit jeho přijetí ani o den. Pro jeho přijetí se vyslovili i senátor ANO Jaroslav Větrovský, senátor ČSSD Radko Martínek nebo Jiří Čunek (KDU-ČSL). 

Naproti tomu Jitka Seitlová (KDU-ČSL) některá ustanovení kritizovala. Vadil jí hlavně nový paragraf, který umožní oprávněným investorům a pověřeným osobám vstup i vjezd na nemovité věci pro průzkumné práce. Poukazovala na to, že nemovité věci nejsou jen pozemky, ale i stavby, rekreační objekty nebo dvorky. Podle Václava Hampla (za KDU-ČSL) je zákon napsaný tak, že někdo může přijít občanům kopat sondu do ložnice. S tím ale nesouhlasil Miloš Vystrčil (ODS).

Bývalá ústavní soudkyně Eliška Wagnerová (za SZ) navrhla zamítnutí návrhu zákona. Podle ní v případě přijetí skončí dříve či později u Ústavního soudu. Uvedla mimo jiné, že zaváděné mezitímní rozhodnutí má dopadat na konkrétní stavby, čímž vymizí požadavek na to, aby byl zákon obecný a dopadal na předem neurčený počet subjektů. Ladislav Kos (za Zelené) odmítl pro zákon zvednout ruku s tím, že zákon fakticky omezuje práva občanů. Podle Čunka však práva účastníků řízení neopomíjí.

"My nehrajeme na notu zhůvěřilým investorům," bránil návrh zástupce předkladatelů poslanec ANO Martin Kolovratník. 

Mezitímní rozhodnutí při vyvlastňování pozemků pro vybrané dopravní stavby má znamenat, že stavba by mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady.

Témata:  Senát Parlamentu České republiky pozemky zákony

Související

Aktuálně se děje

12. listopadu 2025 14:16

Sílí spekulace o novém hvězdném páru. Biasiol a Dejdar zamotali lidem hlavy

Influencerka Veronica Biasiol se na sociálních sítích postarala o pořádný rozruch. Její fanoušci totiž na chvíli uvěřili, že je opět zamilovaná. Stačila k tomu fotka se synem populárního českého herce. Kráska následně musela vysvětlovat, že je všechno jinak. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Ilustrační fotografie.

Komentář

Konec zlatého dolu pro obce a města. Babišova vláda je chce připravit o peníze

Bez nutnosti zvyšovat daně, žádat o dotace či snižovat výdaje dokázaly některé české obce a města zlepšit své hospodaření. Stačí vhodně umístěný radar, důsledná administrativa a trochu trpělivosti. Pokuty za dopravní přestupky, zejména za překročení rychlosti, se totiž v některých městech staly stabilním a vítaným zdrojem příjmů – často výnosnějším než menší místní daně. Vznikající vláda však ve svém programovém prohlášení hlásá, že obcím výdělek z radarů uzme. Stal by se pak příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. Obcím by zůstala pouze ta část výnosu z pokut, která pokrývá náklady, které s radary mají, jako je nájem či údržba.