Pozítří se ulice i vsi zase jednou zaplní čerty i anděly. Mikuláš je z hlediska maloobchodníků osmá nejvýnosnější událost v roce (po Vánocích, Silvestru, Velikonocích, Dušičkách, Mezinárodním dni žen, Valentýnu a Dni matek), i když mu začíná šlapat na paty importovaný Halloween.
Češi během Mikuláše ve zvýšené míře utrácí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje „zahřívací kolo“ před Vánoci.
Obdarovanými jsou v drtivě většině případů děti. V mnohem menší míře se symbolickou mikulášskou nadílkou obšťastňují také dospělí. Naopak některé rodiny s dětmi – zejména sociálně slabší – mikulášské obdarovávání vynechávají, neboť kvůli finančně napjatým rozpočtům upřednostňují šetření na dárky vánoční. To se může týkat až kolem 20 procent domácností s alespoň jedním dítětem do patnácti let věku. Letos takových rodin bude kvůli stabilizace cen energií obecně inflace a růst reálných mezd méně než například v letech 2022 a 2023, kdy se jednalo o 25 až 30 procent daných domácností.
Letos se tak bude mikulášské obdarovávání v ČR týkat zhruba dvou milionů lidí, kteří se na nějaký ten dárek mohou těšit. Lidé v ČR své výdaje spjaté s mikulášskou oslavou navýší průměrně na zhruba 320 korun, z loňských zhruba 300 korun. Mikulášské výdaje tedy by celkově měly činit přibližně 650 milionů korun. To je jen zlomek výdajů spjatých s Vánocemi, které činí vysoké desítky miliard korun.
Související
29. listopadu 2025 15:13
23. listopadu 2025 16:10
20. listopadu 2025 15:33
13. listopadu 2025 11:38
7. listopadu 2025 12:45
5. listopadu 2025 16:10