Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tragédie, která nemá v české dopravě obdoby: Tramvaj se řítila z kopce a nemohla zastavit

Tramvaje
Tramvaje
Foto: Pixabay

Mohlo jít o den jako každý jiný. Místo toho se proměnil v tragédii, která nemá v české dopravě obdoby. 13. července 1947 zažilo Ústí nad Labem nejtragičtější nehodu v dějinách tuzemské tramvajové dopravy. Zemřely při ní desítky lidí a další stovka byla zraněna.

V troskách vozu elektrické dráhy, který zřejmě v důsledku přetížení vykolejil, bezprostředně zahynulo 19 osob. Celková bilance je ale mnohem vyšší. Celkem zahynulo 30 cestujících, údaje o zraněných se liší. Nejčastěji se uvádí 97 zraněných osob, z nichž 43 vážně.

Do tramvajové soupravy linky číslo 1, jejíž kapacita byla i s vlečným vozem 88 osob, se tehdy vtěsnalo 140 lidí. Jednalo se z velké části o výletníky, kteří se vraceli z přírody do svých domovů. Při jízdě z prudkého kopce začala mít tramvaj problémy s brzděním a postupně nabrala vysokou rychlost.

V oblouku trati se naklonila na dvě kola, vykolejila a narazila do sloupu elektrického vedení. Souprava se zastavila až nárazem do další tramvaje stojící na vedlejší koleji.

Ihned po nehodě se objevila řada spekulací o její příčině. Odborníci se přiklánějí k selhání brzd, což podporuje i fakt, že tramvaj byla značně přetížená a navíc vozový park nebyl dva roky po válce v ideálním stavu.

Jak zjitřené poválečné době odpovídalo, objevila se i teorie o sabotáži sudetských Němců. Spekulovalo se i o tom, že řidič si takto vyřešil své osobní problémy. Nic z toho se však později neprokázalo.

Pohřbu obětí, který se změnil v celonárodní smutek, se zúčastnilo zhruba 30.000 lidí včetně ministra vnitra Václava Noska. Státní tryznu na Mírovém náměstí přenášel i rozhlas.

Témata:  Česká republika historie tramvaje nehody tramvají

Související

Aktuálně se děje

20. září 2025 17:21

Oktoberfest 2025 začal. Letos slaví jubilejní 190. ročník

Říjnové pivo a tradiční bavorská kultura – to je Oktoberfest. Je to největší lidová slavnost na světě, která se koná každý rok v německém Mnichově. Poprvé se konala v roce 1810 a z původní svatební oslavy se postupně vyvinul festival, který trvá až 16 dní a každoročně přiláká miliony návštěvníků.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Dny NATO v Mošnově

Dny NATO v Mošnově: Česko se bude podílet na vývoji F-35 a tancích Leopard 2A8

Na letošních Dnech NATO Ministerstvo obrany potvrdilo, že klade velký důraz na zapojení českých firem do strategických vyzbrojovacích projektů. Na mošnovském letišti byly podepsány nové dohody, které zajišťují účast českého obranného průmyslu na takových projektech, jako jsou letouny F-35 a tanky Leopard 2A8. Od roku 2021 uzavřelo Ministerstvo obrany více než 46 tisíc smluv, přičemž přes 96 % z nich bylo s českými společnostmi. Tyto strategické projekty navíc přinášejí českému průmyslu desítky miliard korun.