reklama

Novoroční předsevzetí týkající se lepší spořicí morálky si na začátku roku 2019 dalo téměř 70 % Čechů ve věkové kategorii 15-29 let, dotazovaných ze střední generace do 44 let necelých 60 %. Důvodem je dle průzkumu stav jejich současných finančních rezerv, který vnímají jako nedostatečný. Více si plánuje ukládat i 63 % lidí s největším objemem příjmů, těch s nejnižším výdělkem pouze polovina.

“Dle našich zkušeností si největší částky na spořicí účet ukládají Češi paradoxně na začátku roku v lednu a také v dubnu. Nakonec je to ale celkem logické, protože právě v těchto měsících dostávají zaměstnanci nejčastěji roční či půlroční prémie ke svým pravidelným měsíčním mzdám,” uvedl Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING Bank.

Ženy naspoří méně, desetina Čechů nechce spořit vůbec

Ženy mají nyní v průměru naspořeno o čtvrtinu méně než muži. Více než polovina (58 %) mužů je rozhodnuta naspořit větší částku v porovnání s minulým rokem. Naopak polovina účastníků průzkumu nad 45 let nemá potřebu zvyšovat částku, kterou měsíčně běžně spoří. Desetina Čechů nespoří vůbec a 73 % si spoří na běžných účtech, kde se vklady vůbec nezúročují. Až 47 % respondentů ukládalo v minulém roce své prostředky i doma do obyčejné kasičky.

“Fakt, že mají muži o čtvrtinu vyšší úspory, může být dán tím, že muži stále ještě průměrně vydělávají o čtvrtinu více než ženy. Vysvětlením ale může být i to, že muži jsou častěji těmi, kdo spravují rodinnou kasu,” dodal Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING Bank.

Schopnost spořit podrývají i novoroční slevy

Podle průzkumu nedělá 9 z 10 dotázaných problém ukládat stranou peníze alespoň jednou měsíčně. Na začátku roku se však předsevzetím o spoření do cesty staví agresivní slevová politika internetových i kamenných obchodů. Dle výsledků průzkumu nedokáže slevovým akcím na často nepotřebné zboží odolat čtvrtina dotazovaných. Slevovým akcím častěji kývnou právě mladší generace, hůře odolávají také ženy. Nehledě na slevy nedokáže kvůli spoření obětovat menší impulsivní nákup téměř třetina respondentů.

Zpráva vychází ze studie, kterou pro ING Bank zpracovala výzkumná společnost Stemmark na reprezentativním vzorku pěti set obyvatel České republiky dle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště. Termín sběru dat: 12. 12. – 16. 12. 2018.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama