Praha - Uvolnit místo projíždějícím záchranářům je povinností každého řidiče. V zahraničí ale platí jiná pravidla pro to, jako nouzový pruh vytvořit.
Vědět, jak se zachovat v případě průjezdu vozidel záchranných složek, je velmi důležité. Pokud totiž nevíte, jakým způsobem záchranný pruh vytvořit, nehrozí vám jen pokuta, ale můžete také zmařit lidské životy.
"Znát a řídit se těmito pravidly je mimořádně důležité, protože při záchraně životů rozhodují doslova minuty a sekundy o tom, zda se podaří zachránit lidský život nebo ne," říká prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.
Jak se správně chovat a kam se s vozidlem zařadit v případě, že zezadu přijíždí vozidlo s právem přednosti jízdy? Pravidla ve vybraných evropských zemích sestavil Ústřední automotoklub.
Česká republika
Řidiči souběžně jedoucích vozidel jsou povinni před zastavením vozidla v koloně vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy.
Je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.
Zjednodušeně řečeno, měli bychom vytvořit volný průjezd o šíři 3 metrů vždy mezi pravým pruhem vozidel, které využijí volný odstavný pruh a ostatními pruhy vlevo (zde). Podstatné je dodat, že povinnost vytvořit prostor platí už v okamžiku, kdy vůz s právem přednosti v jízdě dojíždí ke stojící koloně.
Rakousko
V Rakousku se nedodržování povinnosti vytvořit tzv. záchrannou uličku velmi přísně trestá, a to pokutou až do výše 2180 eur (více než 58 tisíc Kč). Podstatné je, že uličku záchrany je povinnost vytvořit do příjezdu například záchranné služby ke stojící nebo pomalu jedoucí koloně. Zásadní je také uvést, že rakouské předpisy jsou v tomto směru odlišné od českých a stanoví vytvářet 3 metry široký průjezd mezi levým pruhem a ostatními směrem vpravo.
Německo, Slovinsko, Švýcarsko
Princip je tady velmi podobný jako v Rakousku. V případě dvouproudé dálnice nebo silnice je nezbytné vytvořit záchranný pruh uprostřed, v případě tří a víceproudých silnic vlevo. Tedy mezi levým pruhem a zbylými vpravo.
V Německu je pro vytvoření záchranného pruhu vyžadováno zastavení provozu. Proto je důležité, aby jednotlivé vozy při zastavení dodržovaly dostatečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla.
Francie, Španělsko
Také tady platí podobný režim jako v Rakousku, je však stanoveno, že musí být vytvořen prostřední pruh pro záchranářská a další vozidla. Další upřesnění není.
Itálie, Nizozemsko
Neexistují žádné zvláštní předpisy.
Témata: auto, řidiči, záchranáři
Související
11. října 2024 21:06
23. září 2024 12:26
12. září 2024 10:24
22. června 2024 20:23
6. června 2024 11:54
17. ledna 2024 17:02