reklama

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) výpadky vysvětlil snahou o zajištění systému před jeho přetížením a případnými útoky hackerů. Systém stál téměř 310 milionů korun.

"Mám pocit déjá vu. Do tohoto projektu putovalo několik set milionů korun a pan ministr za funkčnost systému dával hlavu na špalek. Doufám, že to teď uspokojivě vysvětlí. Taková situace hned první den je nepřijatelná," uvedl Petříček.

Místopředseda hnutí STAN Petr Gazdík na dnešní tiskové konferenci ve Sněmovně ironicky pogratuloval všem, kteří si dnes chtěli známku koupit. Havlíček by podle něj měl zvážit, zda zvládá funkce ministra průmyslu a obchodu i dopravy. "Prodej elektronických dálničních známek měl dnes začít, ale státní e-shop nefunguje. Jak symptomatické pro tenhle stát. Za 300 milionů jsme dostali demoverzi. 'Plné verze' se dočkáme, až se zase stát nebude řídit jako firma a ministr dopravy se bude věnovat plně jednomu resortu," uvedl na twitteru předseda STAN Vít Rakušan.

"Ministr Havlíček s velkou slávou spustil e-shop na dálniční známky, ale pak ho překvapilo, že tam lidé opravdu nakupují, tak ho hned zavřel. Tak tohle vládě zase nevyšlo. Česká republika potřebuje skutečnou digitalizaci, ne jeden nefungující e-shop," poznamenal na twitteru předseda ODS Petr Fiala.

Pirátský poslanec Ondřej Profant připomněl slogan premiéra Andreje Babiše (ANO), že Češi jsou schopný národ, jen je řídí nemehla. "Přesně tak je to v případě nákupu dálničních známek," uvedl. Dnešní dění kolem e-shopu je podle něj ukázkou nekompetence.

Podle místopředsedy TOP 09 Lukáše Otyse dopadl skvělý záměr na papíře "jako obvykle fiaskem". "Reálný odraz toho, jak 'funguje' naše současná vláda," uvedl. "'Systém jsme nastartovali, systém funguje, jenom se nedá používat.' To je v zásadě geniální komunikační zkratka, jak popsat konání téhle vlády," napsal na twitteru šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek.

Přípravy nového systému dálničních známek provázely v počátcích problémy, které stály místo i předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Stát po vlně kritiky zrušil původní soutěže na provozovatele IT systému, který vysoutěžil za 401 milionů korun. Spolu s tím zastavil další návazné tendry. Ministerstvo dopravy poté zakázku i se supervizí zadalo státnímu podniku Cendis. Podle Havlíčka tím a celkovým zjednodušením systému stát proti původním předpokladům ušetřil okolo 500 milionů korun.