Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EDUin: MŠMT by mělo zohlednit zaostávání žáků i u zkoušek na jaře 2022

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Ministerstvo školství by podle obecně prospěšné společnosti EDUin mělo se svou podřízenou organizací Cermat připravit úpravy v jarních přijímacích a maturitních zkouškách, které budou zohledňovat zaostávání žáků po výuce na dálku. Společnost k tomu dnes úřad vyzvala v tiskové zprávě, informovala ČTK mluvčí EDUin Pavla Lioliasová.

Podle ní ministerstvo sice nabádá školy, aby se nesnažily rychle dohnat učivo, které se děti nestihly při výuce na dálku naučit. Tato snaha je ale v rozporu s nezměněnými centrálně organizovanými přijímacími zkouškami nebo maturitami, upozornila organizace. Vyjádření ministerstva školství ČTK zjišťuje.

Společnost EDUin apelovala na to, aby ministerstvo a Cermat vytvořily plán pro dva možné scénáře. Připravit by se měly na situaci, že školy budou v tomto školním roce fungovat normálně, ale nepodaří se jim dohnat vše z distanční výuky, a ke zkouškám půjdou proto zaostávající děti. Přihlédnout by měly i k možnosti, že by se školy kvůli epidemii znovu zavíraly a situace by se ještě zhoršila.

Podle zástupců EDUin data z různých průzkumů ukazují, že výuka na dálku nejhůře zasáhla sociálně znevýhodněné děti. "Zaostávající žáci začínají být díky návratu do škol a potřebě doučování dobře vidět a zaslouží si upravit podmínky tak, aby nemuseli kromě problémů s bydlením, s rodiči nebo se současnou školou překonávat další překážku v podobě neadekvátně nastavené závěrečné zkoušky," řekl analytik EDUin Jan Zeman. Podle něj by se bez úpravy zkoušek mohly dál zvětšovat rozdíly v přístupu ke vzdělávání mezi kraji a školami.

Společnost připomněla, že podle průzkumu školní inspekce má značné mezery v probraném učivu asi 14.500 dětí na prvním stupni základních škol, 22.000 žáků na druhém stupni a 18.000 studentů středních škol. Na prvním stupni bylo podle statistik ministerstva loni zhruba 555.000 dětí, na druhém stupni 407.000 a ve středních školách 433.000. Z hrubého odhadu podle EDUin vychází, že v učivu zaostává přibližně 5000 deváťáků a 4500 žáků v posledních ročnících středních škol. Podle školní inspekce může být těchto žáků ale ve skutečnosti i víc, protože se jejich nedostatky mohly projevit až po návratu do školy na začátku tohoto školního roku.

Ministerstvo se kvůli výuce na dálku snažilo v minulém školním roce vyjít žákům vstříc například tím, že u jednotných přijímacích zkoušek organizovaných Cermatem prodloužilo čas na vypracování testu z češtiny o deset minut a u matematiky o 15 minut. Zkoušky se kvůli epidemii posunuly z první poloviny dubna na začátek května. Školy se mohly rozhodnout jednotné přijímací zkoušky vynechat, většina u nich ale přesto zůstala. Kdo se hlásil jen na jednu školu s jednotnými přijímacími zkouškami, mohl psát testy dvakrát jako ten, kdo se přihlásil na dvě školy. Ze dvou pokusů se každému započítával lepší výsledek. Čas na testy se prodloužil i u maturit, u kterých výjimečně nebyly jinak povinné slohy a ústní zkoušky z jazyků.

Témata:  školství

Související

Aktuálně se děje

23. listopadu 2024 22:06

Charitativní večer StarDance patřil herečkám Dancingerové a Vondráčkové

Charitativním dílem dnes pokračovala probíhající třináctá řada StarDance. I sobotní výkony se však počítaly, protože páry si přenesou bodové zisky do příštího týdne, kdy se bude opět vyřazovat. Pro Centrum Paraple se vybralo přes 43 milionů korun.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy