Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lidé neznají cenu léčby hrazené z pojištění, VZP na ni upozorní kampaní

Všeobecná zdravotní pojišťovna
Všeobecná zdravotní pojišťovna
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Lidé neznají cenu léčby hrazenou z veřejného zdravotního pojištění. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) na ni chce upozornit v informační kampani, o které dnes informovala novináře. Od pondělí by se měla objevit v televizích a rádiích, na internetu i venkovních reklamních plochách. Pojišťovnu vyjde na 20 milionů korun. Ukázat chce i ekonomickou výhodnost prevence konkrétních nemocí ve srovnání s léčbou.

"Češi netuší, kolik zdravotní péče stojí. Převažuje myšlenka, že zdravotní péče je zadarmo, že je daná ústavou. Zadarmo ale rozhodně není, v tomto smyslu je třeba edukovat," řekl náměstek VZP pro služby klientům Ivan Duškov. Připomněl, že zdroje veřejného zdravotního pojištění nejsou neomezené. Pro letošní rok počítá systém veřejného zdravotního pojištění se 460 miliardami korun, peníze do něj odvádí zaměstnanci, zaměstnavatelé, živnostníci i stát prostřednictvím plateb za děti, seniory či nezaměstnané.

Ambicí pojišťovny je podle Duškova změnit uvažování lidí o zdraví a systému zdravotní péče. "Spouštíme proto fiktivní e-shop, kde bude v nabídce třeba umělá ledvina nebo bypass s uvedenými reálnými náklady," vysvětlil. Lidé se na webu Systemshop.cz, který bude spuštěn v pondělí, dočtou průměrné reálné ceny, která pojišťovna za zákroky s hospitalizací v posledních dvou letech platila.

"Neříkáme, že by lidé neměli péči čerpat, naopak je nabádáme, ať využijí možnosti prevence. Chceme, aby přemýšleli o svém zdraví i celém systému, který není perpetuum mobile," dodal. Jako příklad uvedl očkování proti covidu-19, kdy cena vakcíny byla v řádu stokorun, cena denní hospitalizace pak v desítkách tisíc. Podobné je to podle něj třeba s chřipkou, ale také s chronickými nemocemi, které lze ovlivnit zdravým životním stylem. Teoreticky je podle studií preventabilní 60 až 70 procent nákladů na zdravotní péči.

Na preventivní prohlídky u praktických lékařů ale chodí jen polovina pojištěnců VZP, ke gynekologovi 56 procent žen. Ještě menší podíl je lidí, kteří navštěvují preventivní screening pro odhalení rakoviny tlustého střeva a konečníku. Mezi klienty VZP jich je jenom 27 procent, přestože pojišťovna lidi nad 50 let zve i dopisem.

Mediální kampaň začne za v pondělí 6. února a skončí na konci března, největší část jejích nákladů je na nákup inzertních ploch a vysílacího času. Podle zástupce agentury McCann Prague Petra Hermanna neočekávají, že se chování lidí změní rychle, chtějí hlavně téma ceny zdravotní péče dostat do povědomí. Práce je to podle něj na dva nebo tři roky. Po konci března si pojišťovna dopad kampaně vyhodnotí a rozhodne o jejím pokračování.

Témata:  VZP zdravotnictví

Aktuálně se děje

17. června 2024 17:02

Mírový summit o Ukrajině podle Kremlu nemá žádný výsledek

Moskva se v pondělí poprvé podělila o názor na závěry víkendového mírového summitu o Ukrajině ve Švýcarsku. Podle mluvčího Kremlu Dmitrije Peskova má konference zanedbatelné výsledky, přičemž se podle Ruska ukázalo, že jednání bez něj jsou zbytečná.

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy