Dosavadní komunikace ministerstva zdravotnictví o koronaviru byla často kritizovaná, podle kritiků začala pozdě nebo slibovala "tečku za koronavirem", což se později ukázalo jako nereálné kvůli mutování viru.

Průzkumy podle Matiče ukázaly, že naprostá většina Čechů důvěřovala v době pandemie lékařům, zhruba polovina České televizi a 45 procent ministerstvu zdravotnictví. Ostatním aktérům věřilo velmi málo lidí. "Ministerstvo zdravotnictví pro kampaň, která začne příští týden, projevilo velký zájem o prostudování jejích výsledků a sdílení jejich výstupů," dodal Matić.

"Zamysleme se na tím, jak se prodává pivo nebo vozy. Možná bychom měli najmout profesionály, byla by to dobrá investice," dodal Matić. Ministerstvo zdravotnictví pro chystanou kampaň v červnu ze dvou zájemců vybralo reklamní agenturu McCann-Erikson. Hodnotu zakázky ministerstvo neuvedlo, jde ale o tendr do dvou milionů korun.

Kampaň, která bude propagovat zejména přeočkování, by měla být podle dřívějších informací ministerstva v televizích a rádiích, v tisku, na webu, venkovních reklamách a sociálních sítích. Pro nákup mediálního prostoru ministerstvo vyhradilo 30 milionů korun.

První inzerát k očkování ministerstvo zveřejnilo v tisku asi dva týdny před zahájením vakcinace v prosinci 2020. Kritizovaná byla forma inzerátu doplněného rukou v zelené rukavici držící jehlu. V dubnu 2021 začala kampaň Udělejme tečku za koronavirem, v listopadu 2021 pak očkování propagovala kampaň s drastickými fotografiemi přímo z nemocnic, kde pacienty s covidem-19 léčili.

Podle Matiče data z jejich studií ukázala, že vysoká míra skepse k očkovacím látkám proti covidu-19 trvala do podzimu 2020, po zahájení očkování v prosinci a lednu důvěra prudce vzrostla. Přesto ale stále existují lidé, kteří v jejich bezpečnost a účinnost nevěří. "Důležité je studovat data, abychom dobře chápali, co je problém," dodal.

Náměstek současného ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček uvedl, že například Británie vedla kampaň zaměřenou na různé socioekonomické skupiny obyvatel už v létě 2020 a komunikace o vakcínách tam nebyla tak vyhrocená a vedla k vyšší proočkovanosti.

Odborníci oslovení Zdravotnickým deníkem se shodli, že situaci výrazně ovlivnily dezinformace. Oficiální zdroje pak často jen vyvracely mýty, které se už ocitly ve veřejném prostor, místo aby aktivně předkládaly ověřené informace. "Dezinformace vznikaly nejenom z politických zájmů v ČR, ale i ze zahraničí. Byl to nový fenomén, kdy se zdravotnictví musí potýkat s falešnými zprávami a záměrně šířenými dezinformacemi," dodal Matić.

Podle dat ministerstva o očkování má od zahájení koncem prosince 2020 do úterý 9. srpna kompletní vakcinaci proti covidu v ČR 6,97 milionu lidí, tedy 65,1 procenta populace. Proočkovanost seniorů je vyšší než 90 procent, u mladších lidí klesá. Posilující dávku má asi 63 procent těch, kteří již byli očkováni, další přeočkování, které je dostupné od 18. července, jen zhruba 80.000 lidí.

Zájem o zahájení očkování nebo první přeočkování je v letních měsících velmi nízký, od začátku července bylo podáno necelých 49.000 dávek. Nově očkování zahájilo jen necelých 3700 lidí.