Prodejci květin, které ČTK oslovila, sledují po uvolnění protiepidemických opatření pokles zájmu o objednávky kytic přes internet. Lidé se vracejí do kamenných prodejen, i když někteří zákazníci u on-line nákupů zůstávají. V souvislosti s růstem životních nákladů některá květinářství zaznamenala pokles prodejů i snížení útraty. Přestože na Den matek, který letos připadá na 8. května, prodejci květin čekají vyšší zájem, zákazníci kytice častěji poptávají na Valentýna či Mezinárodní den žen (MDŽ).
Pro e-shop Florea.cz, který rozváží květiny po celé České republice, byly poslední dva roky ovlivněné pandemií koronaviru z hlediska prodejů rekordní. Pravidelně musel zastavovat přijímání objednávek, protože by je kapacitně nezvládl zpracovat, uvedl spoluzakladatel společnosti Jiří Hemerle. Letos se situace podle něj výrazně proměnila. "Lidé více rozlišují produkty na zbytné a nezbytné a některý segment on-line trhu má poklesy 30 až 50 procent," řekl.
Florea.cz momentálně hlásí mírný pokles objemu objednávek a propad průměrné výše objednávky. Výjimkou byl podle Hemerleho Valentýn, kdy ceny květin na burze v důsledku energetické krize prudce stouply. Rostoucí ceny energií jsou problémem v oboru podle něj i nadále. Například letos na MDŽ Florea.cz odbavila 2177 objednávek, meziročně o 251 méně. Průměrná výše objednávky činila 768 korun, loni lidé na MDŽ, který připadá na 8. března, za květiny utráceli 855 korun.
Kirill Gorbunov z pražského květinářství Fiorita upozornil, že dodavatelé zvyšovali ceny květin loni i předloni ve snaze kompenzovat ztráty na největších evropských trzích. Letos podle něj za zdražením stojí nárůst cen energií. Upozornil, že není ale možné razantně zvednout konečné ceny pro zákazníky, což představuje z dlouhodobé udržitelnosti podniku velké riziko. Firma se proto snaží například používat sezonní a celoročně dostupné květiny.
Svátek matek nepředstavuje pro květiny Fiorita zvlášť významný den, na rozdíl od MDŽ a Valentýna. "V našem případě většina zákazníků trvale žije v zemích s dlouholetou tradicí tohoto svátku, zejména USA," řekl Gorbunov. Dodal ale, že průměrná útrata stagnuje zhruba od roku 2019.
Síť květinářství Belles Fleurs eviduje od začátku roku velký nárůst počtu zákazníků v prodejnách ve srovnání s předchozími dvěma lety, v případě dvou poboček počty překonaly předcovidový rok 2019. "Zájem o květiny je tedy zatím velký a velmi široká nabídka různých druhů řezaných květin již odpovídá rokům před covidem," řekla jednatelka sítě Jana Vyhnalová.
I rozvozová služba Wolt potvrdila, že květiny zákazníci objednávají hlavně na svátek zamilovaných a MDŽ. Vyšší zájem ale loni zaznamenala také na Den matek. "Loňský výrazný nárůst objednávek se však letos nemusí opakovat – svátek vychází na neděli a stejně tak je očekávané hezké počasí, které má obecně vliv na doručování tohoto typu zboží," doplnil ředitel českého Woltu Jan Foret.
Témata: květiny
Související
27. října 2020 16:50
20. srpna 2020 13:06
2. ledna 2020 9:30
1. ledna 2019 15:37
11. května 2018 17:50
27. dubna 2018 10:24