Přibližně polovina (51 procent) dotázaných podle něj i navzdory současné ekonomické situaci s většími výdaji v blízké době počítá. Vedle vánočních dárků půjde zejména o obměnu vybavení domácnosti (21 procent), tedy například nábytku, spotřebičů, ale také zdroje tepla, typicky kotle. Oslovení také plánují zateplení domů, rekonstrukce kuchyně či koupelny, výměnu podlah, střech, oken, ale také opravy automobilů a motocyklů.

"Proti obdobnému průzkumu z letošního května mezi dotázanými obecně klesá zájem o pořízení zbytných věcí, jako je třeba nové auto nebo dovolená. K vynaložení větších částek se nyní staví spíše z praktického hlediska. Zajímavostí je, že mezi oslovenými se proti létu nově objevuje zájem o šperky nebo úkony reprodukčních klinik a častěji také o dětské kočárky," uvedl Petr Šmíd, který má na starosti výzkum trhu v Air Bank, do které Zonky patří.

Změna proti letnímu průzkumu Zonky nastala v důvodech, kvůli kterým zmíněná polovina respondentů své výdaje plánuje. Zatímco v létě lidé chtěli hlavně sobě nebo někomu jinému udělat radost, nyní především potřebují nahradit staré nebo nefunkční věci novými (35 procent). Motiv udělat si radost se aktuálně umístil na třetím místě, a snaha udělat radost někomu jinému na čtvrtém.

Většina respondentů (73 procent) použije na tyto výdaje vlastní úspory. Ostatní si plánují půjčit v rámci rodiny (šest procent), využít spotřebitelskou půjčku (pět procent) nebo nakoupit na splátky (čtyři procenta), vyplývá z průzkumu.