reklama

Výzva čerpá ze zkušeností posledních týdnů, kdy školy vyučovaly převážně distančně přes různé on-line platformy. Pro děti to znamenalo nutnost trávit čas u počítače nebo tabletu.

"Plnohodnotnou výuku je přitom možné absolvovat také venku, tedy off-line. Je důležité, abychom dětem pomohli propojit vědomosti s reálným světem. Výuka je pak pro ně smysluplnější," uvedla pedagožka Petra Koppová z Lipky.

Pedagogové z ekologických středisek připravili pro učitele i rodiče devět tipů. Mezi ně patří například mezipředmětové úkoly, které uvedou téma do souvislostí, dále volitelné úkoly nebo hodnocení sebe sama. Základní principy iniciativy Učíme se venku může využít kterákoli škola nebo organizace, která tvoří program on-line kroužků či jiných akcí pro děti a mládež.

"Odložme na chvíli učebnice a dávejme dětem takové úkoly, které je nepošlou zpátky před obrazovky, ale třeba do kuchyně, dílny, knihovny rodičů nebo do lesa a na architektonicky zajímavá místa v okolí," uvedl Martin Kříž z ekocentra Chaloupky.

Podle Petra Daniše ze vzdělávacího centra Tereza se u dětí, které chodí ven jen zřídka, zvyšuje riziko obezity, slabší imunity a horšího psychického zdraví. "Naopak díky kontaktu s přírodou jsou děti zdravější, mají lepší náladu, zlepšuje se jim pozornost a soustředění," řekl Daniš.

"Připadá nám vhodné, aby každé dítě bylo venku alespoň hodinu denně, ať už během školních hodin nebo přestávek. Naším cílem není, aby se všechno učilo venku. Jde nám hlavně o to ukázat, že některé věci se vyloženě hodí učit venku, jiné se při troše dobré vůle dají stejně dobře učit venku jako vevnitř," doplnil.