reklama

Vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti) na síti X vysvětlil, jak budou eDoklady fungovat. "Stáhnete appku, aktivujete přes Portál občana a používáte. Při ztrátě telefonu je pak stejně snadný i proces deaktivace, nehrozí tedy stejná nebezpečí jako při ztrátě fyzického dokladu," uvedl.

Bartoš vnímá jako hlavní výhodu digitální varianty větší kontrolu nad sdílenými údaji. Občané totiž budou mít možnost například při prokazování věku zvolit pouze odhalení této informace. "Nikdo už nemusí znát vaše bydliště nebo přesné datum narození, které jsou ve fyzickém dokladu vidět," podotkl.

O schválení patřičné novely informoval i premiér Petr Fiala (ODS). "Je to další velký krok v digitalizaci České republiky, usnadnění každodenního života občanů, kteří nebudou muset hledat každou chvíli v peněžence doklady, a naplnění dalšího bodu programového prohlášení vlády," konstatoval.

Úřady budou elektronické doklady přijímat postupně, připomněl vicepremiér Bartoš. První budou hned od ledna ústřední orgány státní správy. V průběhu příštího roku se mají přidat i úřady práce či policie, od přespříštího roku také pošty.