Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

V Česku řádí "dezinformační šmejdi". Drahoš jim chce omezit přísun peněz

Jiří Drahoš
Jiří Drahoš
Foto: Jan Nebřenský / INCORP images

Boji proti šíření záměrně nepravdivých zpráv by podle senátora Jiřího Drahoše (za STAN) pomohlo, pokud by zadavatelé reklamy neinzerovali na dezinformačních webech. Provozovatelé webů by podle analytika Františka Vrabela měli mít stejnou odpovědnost za obsah jako vydavatelé. Uvedli to na konferenci proti dezinformacím, která se dnes konala v sídle Senátu.

"U šmejdů prodávajících hrnce se podařilo omezit jejich vliv. Teď je třeba zaměřit se na šmejdy, kteří cíleně rozesílají dezinformace," řekl Drahoš. Za nejúčinnější pokládá omezit dezinformačním webům příjem z reklam. Je třeba "přimět zadavatele, aby neinzerovali na platformách šířících dezinformace," dodal.

V @SenatCZ právě běží konference o dezinformacích a jejich financování z reklamy. Spolu s Asociací komunikačních agentur představíme výzvu, jak se zodpovědně chovat při zadávání on-line reklamy na českém internetu? pic.twitter.com/sooZu8EG50

— Jiří Drahoš (@jiridrahos1) December 2, 2019

Vrabel, který je ředitelem společnosti Semantic Visions, vidí řešení v regulaci provozovatelů webů a sociálních sítí. "Urputně se brání tomu, aby na ně bylo pohlíženo jako na vydavatelské domy. Musely by se začít chovat odpovědně, jejich příjmy by ale dramaticky poklesly," poznamenal. Za nejnebezpečnější ze sociálních sítí označil Facebook.

Analytička organizace Společně pro Česko Adéla Klečková poukázala na to, že český právní řád umí postihovat šíření nenávisti nebo poplašných zpráv. Problém je podle ní v tom, že se tento postih nedaří efektivně uplatňovat v internetovém prostředí.

"Zákony platí offline, neplatí online," dodala Klečková, podle níž jsou prý reálné dopady za výhrůžky na sociálních sítích nulové.

Témata:  Jiří Drahoš internet sociální sítě

Související

Aktuálně se děje

21. února 2025 20:56

Kamala Harris míří do Hollywoodu. Zpečetil to podpis smlouvy s prestižní agenturou

Bývalá viceprezidentka Spojených států Kamala Harris nedávno podepsala smlouvu s přední hollywoodskou talentovou agenturou Creative Artists Agency (CAA). Tento krok naznačuje její záměr rozšířit své aktivity mimo politickou sféru, přičemž se zaměří na knižní smlouvy, veřejná vystoupení a potenciální filmové projekty. 

Zdroj: Martin Šnajdr

Další zprávy

Daně, ilustrační fotografie

Daňové přiznání za rok 2024: Do kdy jej podat a jak jej zaplatit?

Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob je povinností pro každou fyzickou osobu, která má daňovou povinnost v České republice, a to jak pro rezidenty, tak pro nerezidenty, přičemž u nerezidentů se vztahuje pouze na příjmy plynoucí ze zdrojů v ČR. Při podávání přiznání musíte zahrnout všechny příjmy, s výjimkou těch, které jsou od daně osvobozené, nebo těch, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby.