Lidé přes zdražení, někde až o desítky procent, na zmrzlinu podle zmrzlinářů chodí, někteří ale méně často. Případné další zvyšování cen nechtějí výrobci zmrzliny nyní odhadovat, bude záviset na vývoji cen energií a surovin. I kvůli problémům s dostupností ingrediencí mohou z nabídky zmizet některé příchutě. Vyplývá to z ankety ČTK mezi výrobci zmrzliny.
Skutečnost, že lidé v důsledku rostoucí inflace začali šetřit, sleduje rodinná společnost Adria Gold. Její zmrzlinu si mohou lidé koupit na zhruba 900 místech po celé České republice. "Prozatím se nejedná o nic dramatického, ale pozorujeme tento trend (úspor) už od června. Nejvíce je to pak patrné ve srovnání s loňským rokem, kdy byl zájem o zmrzlinu extrémní," uvedl ředitel divize zmrzliny v Adria Gold Lukáš Bartoš. Doplnil, že ve srovnání s loňskem ceny zvedli asi o 30 procent.
Zákazníky Bartoš rozdělil do dvou skupin. Jedna si nedopřává zmrzlinu stejně často jako v minulosti, navíc volí točenou místo dražší kopečkové. Druhá část přichází spíše na kopečkovou, a to hlavně na tzv. extra fruit tvořenou ze 70 procent ovocem. Zájem o dražší zmrzlinu tak podle Bartoše obratově vyrovnává propady u nižší četnosti nákupu levnějších variant.
Adria Gold kvůli vysoké ceně některých surovin zvažuje jejich další nákup a následné zpracování. Velmi pravděpodobně tak příští rok mohou v její nabídce chybět některé příchutě. Určitě se podle Bartoše nebude jednat o nejoblíbenější čokoládovou a vanilkovou. "Snažíme se u klíčových surovin vytvořit zásoby, pokud to je možné a tím pádem předejít případným výpadkům," řekl.
V pražských zmrzlinárnách Crème de la Crème letos podle svého jednatele Jana Hochsteigera zdražili asi o deset procent. Snížení zájmu v této souvislosti ale nezaznamenali, lidé ani na vyšší cenu negativně nereagují, jak tomu bylo vždy v minulosti, uvedl. Na prodejny v centru města zato nepříznivě působí úbytek turistů, hlavně ve večerních hodinách. Proto společnost rozhodla o dřívější zavírací době.
"Některé druhy zmrzlin jsme byli nuceni vyřadit kvůli nedostatku některých surovin. Nyní jsou naprosto běžné výpadky dodavatelů, které před covidem prakticky neexistovaly," upozornil Hochsteiger.
Společnost Puro Gelato zvedla ceny zmrzliny o osm procent proti loňsku. Náklady ovšem podle jednatelky firmy Ľudmily Abrhám stouply o zhruba 15 až 20 procent. Do začátku července byl zájem zákazníků na běžné úrovni, začátkem letních prázdnin nastal mírný pokles, řekla. Dodala, že žádné druhy zmrzliny zatím nepřestali vyrábět. Zdražení se podle ní týká hlavně základních ingrediencí, které jsou součástí každé příchuti.
Témata: zmrzlina
Související
2. března 2022 9:54
19. srpna 2018 10:54
18. července 2018 15:42
11. května 2018 8:15
25. dubna 2018 9:58
9. srpna 2017 11:54