Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dvě sklenky vína denně nikomu neprospívají, zjistili vědci. Zmonitorovali, kolik alkoholu už je moc

Alkohol, ilustrační fotografie
Alkohol, ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Lidé by měli omezit konzumaci alkoholu na maximálně jeden nápoj denně, vyplývá ze studie mezinárodního týmu vědců zveřejněné v odborném časopise Journal of Studies on Alcohol and Drugs. Tento závěr se liší od oficiálních amerických výživových doporučení, která v minulosti radila mužům limit dvou nápojů a ženám jednoho. Nejnovější verze těchto vládních pokynů, kterou vydala Trumpova administrativa, je však méně konkrétní a obecně doporučuje pouze pít méně alkoholu pro dosažení lepšího zdraví.

Podle autorů studie je současné vládní heslo sice pravdivé, ale příliš vágní, protože lidé potřebují přesná čísla, aby se mohli informovaně rozhodovat. Tým amerických, kanadských a britských vědců byl původně požádán o revizi výzkumů, jež měla sloužit jako podklad pro vládní doporučení aktualizovaná každých pět let. Zpráva byla sice zveřejněna v době Bidenovy administrativy, avšak po nástupu nové vlády byly její závěry odsunuty na vedlejší kolej s odůvodněním, že oficiální pokyny se řídí celkem vědeckých poznatků, nikoli jedinou analýzou.

Nová vědecká práce, která již není vládním dokumentem, analyzovala 56 systematických přehledů o vlivu alkoholu na zdraví a propojila je s údaji o úmrtnosti ve Spojených státech. Výzkum ukázal, že u mužů, kteří vypijí více než 6,5 nápoje týdně, a u žen s konzumací nad sedm nápojů týdně stoupá celoživotní riziko úmrtí na nemoci či zranění spojené s alkoholem nad hodnotu 1 z 1 000. Pokud týdenní spotřeba u obou pohlaví překročí 8,5 nápoje, riziko se zvyšuje na více než 1 ze 100 a při 14 nápojích týdně dosahuje vysoké úrovně 1 z 25.

Studie potvrdila, že každodenní pití sice mírně snižuje riziko úmrtí na ischemickou cévní mozkovou příhodu a ischemickou chorobu srdeční, tento ochranný efekt však zcela stírá občasné nárazové pití. Pravidelná konzumace je navíc prokazatelně spojena s vyšším rizikem úmrtí na jaterní cirhózu, úrazy a řadu onkologických onemocnění, včetně rakoviny ústní dutiny, jícnu, tlustého střeva či prsu. Podle badatelů tak negativní dopady v podobě zranění a nádorů celkově výrazně převažují nad jakýmikoli přínosy pro srdce.

Odborníci se shodují, že představa o prospěšnosti alkoholu pro lidské zdraví je mýtus, ačkoli si mnoho lidí stále myslí, že se díky střídmému pití dožije vyššího věku. Americká onkologická společnost uvádí, že z hlediska prevence je nejlepší se alkoholu vyhýbat úplně, přičemž zvýšenou opatrnost by měli věnovat lidé s vyšším rizikem výskytu či návratu rakoviny. Autoři výzkumu nicméně dodávají, že jejich data odrážejí vzorce úmrtnosti celé populace a každý člověk musí zvážit vlastní rizika, například s ohledem na rodinnou anamnézu kardiovaskulárních nebo nádorových onemocnění.

Témata:  alkohol

Související

Aktuálně se děje

8. června 2026 19:33

Češi se po 20 letech vrací na fotbalový šampionát. Kdy budou hrát?

Je to tady! Začal týden, kdy nejen pro českou reprezentaci začne mistrovství světa ve fotbale. Češi se na největší scéně představí po 20 letech. První zápas je čeká už v pátek. Pokud se ale budete chtít dívat, musíte si přivstat. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy