Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EU míří na Muska pokutami. Místo trestů by měla podporovat podnikání, jinak bude dále ekonomicky upadat

Elon Musk
Elon Musk
Foto: Depositphotos

Projevem problematičnosti ekonomického modelu EU není to, že má – či brzy mít může – padlé dinosauří automobilky. Ty mají Spojené státy také, stačí zavítat do Detroitu. Problém ekonomického modelu EU je zato v tom, že zároveň negeneruje Tesly, Riviany, Elony Musky nebo automobilky typu čínské BYD.

Schumpeterovská kreativní destrukce, motor pokroku, prostě v EU nefunguje. Chybí ty správné podnikatelské motivace a pobídky (incentivy, jak praví ekonomové) k inovacím. Pobídkami nejsou myšleny dotace!

Pobídkou je volný trh, tedy dostatečně deregulované a liberalizované prostředí, kde se podnikatel s nápadem může snadno zkusit prosadit.

Vždyť i čínská BYD, která dnes aspiruje na globálního vyzyvatele Tesly a deset let tajně spolupracovala s Applem na vývoji elektroauta s nakousnutým jablkem v logu, začínala v polovině 90. let jako garážová firma, jež si prostě usmyslela konkurovat dražším japonským výrobcům baterií. Žádnou dotační podporu z Pekingu BYD v raných časech neměla. Pekingské politbyro v té době v elektromobilitě budoucnost rozhodně nespatřovalo. Není divu. Nejsou to podnikatelé, jen politici. Politici nemají rýsovat budoucnost, ani ti z Evropské komise. Rýsovat budoucnost mají inovátorští podnikatelé. Politici je nejvýše mají pobízet, leč ne dotačně, nýbrž rozvolněním trhu a deregulací. Na tuto lekci EU zapomněla, přestože díky ní Evropa vyrostla v historicky hospodářsky nejúspěšnější celek světa.

Proč Musk nebo BYD nevyrostli v EU? Protože přes všechno krasořečnění není evropský jednotný trh přátelský k podnikatelům a inovacím.

Ostatně EU nyní hrozí právě Muskovi, že do výpočtu pokuty pro jeho sociální síť X zahrne nejen její vlastní tržby, ale i tržby jiných jeho firem, jako je vysoce inovativní SpaceX. Celková suma „flastru“ by se tak mohla výrazně zvýšit. Není tedy spíše cílem Bruselu zjevně nepohodlného podnikatele šikanózně z EU vypudit? Vypadá takhle snaha budovat podnikatelsky a inovačně přívětivé prostředí, po níž volá třeba i nedávno zveřejněná Draghiho zpráva?

Řešením fatálních problémů EU není „více Evropy“, není „více dluhu“, není „více dotací“. Brusel má místo toho usilovat o to, aby měl „více garážových firem“.

Témata:  Elon Musk EU

Související

Aktuálně se děje

15. října 2025 12:56

Karel Heřmánek (†76) udělal krátce před smrtí zásadní věc

Rok uplynul v srpnu od náhlé smrti Karla Heřmánka, který si sám rozhodl vzít život. Nyní vyplouvají na povrch detaily toho, jak se mezi pozůstalými vyřešila otázka dědictví. Podle dostupných informací šlo o velké majetky. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Když se řekne cloud, většina z nás si vybaví rychlost, flexibilitu a neomezený prostor. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, kdo vlastně přináší doporučení a osvědčené postupy, aby tento prostor nebyl „divokým západem“ digitálního světa? V době, kdy se do cloudu přesouvají i kritické služby státu a zdravotnictví, už nejde jen o pohodlí, ale i o otázku bezpečnosti a důvěry. A právě proto vznikla mezinárodní komunita odborníků – Aliance pro cloudovou bezpečnost (CSA). Jejím cílem je sjednocovat standardy a sdílet know-how napříč trhem. V článku se podíváme, co dělá a proč její práce může zajímat i vás.