reklama

Pro obyvatele Severní a Střední Ameriky a karibských ostrovů jsou podle odborníků podobná jména příliš matoucí a strhávala pozornost na systém pojmenovávání bouří místo na dopady samotných hurikánů, napsal list The New York Times.

Loňská sezona hurikánů byla nejaktivnější v historii záznamů, na 30 bouří nabralo takové síly, že jim vědci přidělili vlastní jméno. Meteorologové z WMO, která je agenturou OSN, si každoročně nachystají seznam 21 křestních jmen, z nichž každé začíná na jedno z písmen abecedy. Vynechána jsou jména začínající na písmena Q, U, X, Y a Z, protože jsou podle expertů neobvyklá a těžko se hledají taková, která jsou dobře srozumitelná pro všechny obyvatele regionu, kteří mluví anglicky, španělsky, portugalsky či francouzsky.

Pokud se objevilo více než 21 bouří, jež si vysloužily vlastní jméno, pojmenovávali meteorologové v minulosti další bouře podle písmen řecké abecedy. V praxi k tomu došlo jen dvakrát, poprvé v roce 2005 a podruhé právě loni. Poslední pojmenovanou bouří loňské sezony byl hurikán Ióta.

Počínaje letoškem však bude WMO namísto toho připravovat dva seznamy jmen, jeden hlavní a druhý záložní pro případ, že se ten první vyčerpá. Letošní záložní seznam začíná jmény Adria, Braylen, Caridad a končí Vivianou a Willem.

WMO rovněž ve středu uvedla, že ze svých seznamů, které se používají vždy znovu po šesti letech, vyřadí nadobro jména Dorian, Laura, Éta a Ióta. Meteorologové tak činí vždy, když je bouře zvlášť ničivá či přinese ztráty na životech, a neblaze se tak zapíše do životů v postižené oblasti.

Hurikán Dorian z roku 2019 dosáhl nejvyššího pátého stupně a udeřil na Bahamy, kde způsobil rozsáhlé škody a úmrtí nejméně 60 lidí. Laura zasáhla loni v srpnu americký stát Louisiana, o život kvůli ní přišlo 47 lidí. Éta a Ióta udeřily v listopadu v rozestupu kratším než dva týdny na pobřeží Nikaraguy, kde přišlo o život nejméně 272 lidí.

Od roku 1953, kdy začala WMO používat stávající systém pojmenování bouří, meteorologové vyškrtli ze seznamů podobným způsobem již 93 jmen.

reklama