reklama

V našem seriálu Po stopách konspiračních teorií se tentokrát zaměříme na tu zřejmě nejpopulárnější. Chemtrails je totiž, na rozdíl od většiny těch ostatních teorií, podle zastánců velmi lehce prokazatelná. Stačí se podívat vzhůru a najít na obloze bílé čáry, které vznikají po přeletu letadla. To je chemtrails.

Alespoň tak to prezentují zastánci teorie, kteří věří, že kondenzační stopy jsou ve skutečnosti prášek, který letadla z nařízení vlád rozprašují ve většině vyspělých zemích světa. Některé mají za cíl ovlivnit zdraví lidí, jiné mají dopad na lidské myšlení a psychiku, další zase mohou ovlivnit počasí. Co která stopa dělá nelze s jistotou říct, na obloze ale prý rozhodně není náhodou. 

Chemtrails je s námi 22 let

Vznik teorie o chemtrails se podle řady zdrojů datuje do roku 1999 a navazuje na zprávu amerického letectva o ovlivňování počasí. Práce na této teorii ale ve skutečnosti začaly už v roce 1995, tedy o rok dříve, než letectvo zprávu zveřejnilo, a stojí za ní Larry W. Harris a Richard L. Finke. 

Oba byli členy rasistického uskupení Arijské národy, Harris přitom pracoval jako inspektor půdy a septiků, tudíž měl ideální startovací podmínky pro podobnou teorii. Chemtrails totiž podle teoretiků kromě jiného ovlivňuje i půdu. Navíc byl jednu dobu zaměstnán pro CIA, což dodávalo jeho tvrzení o ovlivňování atmosféry na vážnosti.

V roce 1995 se Harris rozhodl napsat knihu, kterou publikoval pod názvem Encyklopedie obrany před bioterorismem. Jejím vydavatelem byl Finke, a oba muži spolu vytvořili teorii o chemtrails, která se poprvé objevila o dva roky později na diskuzním fóru Biowar-L. 18. září 1997 tak světu přednesli znepokojivé informace o letadlech, která práškují populaci, a jejich vlivech na vzorky půdy a vody.

Důvod, proč se vznik chemtrails datuje do roku 1999, je prostý. Do té doby byly kondenzační stopy označovány jako contrails, až v článku kanadského spisovatele Williama Thomase se v lednu roku 1999 poprvé objevilo slovo chemtrails a bylo jím také použito v rozhlasovém vysílání s moderátorem Arhurem Bellem. Tím začala nová éra konspiračních teorií.

Kondenzační stopy jsou bílé čáry na obloze a anglicky jsou označovány jako contrail. Jde o uměle vytvořené mraky tvořené drobnými vodními kapkami, které vznikají důsledkem promíchávání chladného vzduchu s horkými zplodinami z leteckého paliva. Jejich vznik a doba trvání závisí na teplotě vzduchu, vlhkosti, atmosférickém tlaku a vzdušných proudech.

Finke si až do své smrti v roce 2011 pevně stál za svým a teorii o chemtrails šířil všemi dostupnými prostředky. Brzy po jejím uvedení se začaly množit dopisy a maily naštvaných lidí, kteří vládu kritizovali za práškování populace, půdy a ovlivňování počasí. Avšak bez sebemenších důkazů. Vše stavělo na prostém pozorování kondenzačních stop za letadly a čím déle na obloze zůstávají, tím více je řada lidí přesvědčena o vlivu a škodlivosti údajných chemických látek.

Najdou se i tací, kteří mají o atmosféře či půdě hlubší znalosti, mezi nimi ale převažují odpůrci této konspirační teorie přesto se občas některý z odborníků vydá na dráhu konspirací a snaží se světu dokázat, že půda se pod vlivem práškování opravdu mění. Dopad na zdraví lidí ale zatím nijak prokázán nebyl, to však teoretikům nestačí. Ti kritizují zejména vlády, které podle nich informace o skutečných účincích zamlčují.

To ale není tak úplně pravda. V roce 2000 vydaly Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA), Letecká agentura ministerstva dopravy Spojených států amerických (FAA), Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) a Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) společné prohlášení, v němž popírají jakoukoliv existenci chemtrails. 

V únoru vyšlo obdobné prohlášení Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd ČR (ÚFA AVČR), Katedry meteorologie a ochrany prostředí Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy (KMOP MFF UK) a České meteorologické společnosti (ČMeS). 

I CIA a další organizace se zapojily do popření tohoto mýtu, stejně jako mainstreamová a prestižní média po celém světě. Ovšem opět skoro s nulovým účinkem. Podle teoretiků chemtrails jednoduše existuje a každý, kdo jej popírá, je do něj ve skutečnosti zapleten. Bez ohledu na to, že by bylo prakticky nereálné teorii tak velkého rozsahu utajit. Vždy by se totiž z řad novinářů nebo zaměstnanců vládních agentur našel někdo, kdo by vynesl "pravdu" na světlo.

O chemtrails vědí statisíce lidí. Všichni mlčí?

Jak přesně má práškování probíhat také není jasné. Teoretici věří, že se směs mísí s palivem a přidává se do letadel na letištích, jiní poukazují na možnost, že mají na sobě letadla připevněné speciální práškovací systémy. Tím by se ale okruh lidí, kteří o chemtrails vědí, rozšířil na všechny zaměstnance leteckých společností, pracovníky na letištích, výrobce letadel, paliv, ale i na armádu a další statisíce lidí po celém světě. Ti všichni by o chemtrails museli vědět.

Teorie tvrdící, že práškování obstarávají utajená letadla, je také poměrně lehce vysvětlitelná. Kvůli obavám z terorismu je dnes každé letadlo přísně sledováno a i veřejnost má možnost si na dostupných radarech ověřit, které letadlo odkud kam letí a další podrobnosti o něm. Opět by to ale znamenalo, že jsou do teorie zahrnuty stovky, ne-li tisíce lidí.

I další tvrzení zastánců této teorie lze poměrně jednoduše a racionálně vysvětlit. Dobové fotografie například ukazují, že kondenzační stopy letadla zanechávala už za druhé světové války, kdy žádná taková teorii ještě neexistovala. To že jich je dnes více než dříve souvisí s nárůstem letecké dopravy. To, že jsou vidět i na místech, kde letadla nelétají, souvisí s větrem. A to, že na obloze zůstávají déle než dříve, je závislé na okolní vlhkosti.

Co se vědeckých testů týče, je velmi důležité prozkoumat výsledky opravdu do podrobna. Objevily se například testy, které tvrdí, že na vzorku vody byla analýzou zjištěna vyšší přítomnost určitých látek, nejčastěji hliníku. Ve skutečnosti byla ale v mnoha případech testována půda, kde jde o běžný jev. To už ale internetové stránky propagující tuto teorii nezmíní. A hliník je nejběžnější kov vyskytující se v zemské kůře a byl i dávno před vznikem lidí.

Jedno je nutné přiznat

Ekologický expert Michael Tamez pro magazín Soul Central uvedl, že chemikálie vypouštěné do ovzduší mají vliv na podnebí, klima, a zabíjí například včely. "Mračna, která za sebou zanechávají proudová letadla, mají mnohem horší dopad, než si běžný člověk uvědomuje. Jde o tajnou globální operaci, jejímž cílem je chemický postřik navržený tak, aby do zemské atmosféry pronikaly sulfidické plyny," uvedl.

Práškování podle něj začalo už v roce 1980, negativní účinky ale začínáme pozorovat až nyní, například v podobě extrémních projevů počasí, mezi které patří dlouhotrvající sucho. "Nikdy předtím jsme nebyli svědky takových povětrnostních vlivů, jako teď," tvrdí Tamez. 

Pro teoretiky jde o bernou minci, pro skeptiky o poměrně jednoduché tvrzení, které je lehké vyvrátit. Nejen, že za výše zmíněné negativní vlivy na prostředí má větší vliv lidská činnost, automobilový průmysl, továrny a obecně znečištění, navíc ale Tamez svá slova postavil pouze na myšlenkách a dohadech. Důkazy ani studie zkrátka nepřednesl.

Přesto je nutné přiznat, že letecká doprava na klima opravdu vliv má. Dokázaly to události 11. září 2001, kdy byly dočasně zrušeny veškeré civilní lety nad Spojenými státy. Klimatologové zjistili, že během pouhých tří dnů bez leteckého provozu se teplota v USA zvýšila o jeden až dva stupně. To je ale zároveň považováno za jediný vliv letadel a kondenzačních stop na atmosféru, který se podařilo prokázat.