Včely jsou geniální? Podle vědců umí matematiku

Ilustrační fotografie
Foto: Zuzana Horváthová, eurozpravy.cz

Fakt, že nic může být počítáno jako něco - tedy to, co lidé rozeznávají jako nulu, není ve zvířecí říši vůbec běžné vědění. Obecně schopnost rozeznat počet objektů je mezi zvířaty poměrně vzácná a když už, tak se neočekává od malého hmyzu. Včely však nyní všechny překvapily.

Nový výzkum naznačuje, že včely dokáží rozeznat "nic" jakožto množství. Znalost, která před mnoha a mnoha lety reformovala lidské pojetí matematiky. Zároveň dokáží spočítat objekty a počtem se řídit. Fascinující objev učinila bioložka a včelí nadšenec Scarlett Howard z Královského institutu technologie v Melbourne. Jistě se ptáte, jak proboha zjistíte, že včela počítá?

Cukr a bič

Angličané tomu říkají "mrkev a klacek", u nás je to "cukr a bič". Tak či tak referuje tento idiom k metodě, kdy se snažíme u někoho docílit určitého jednání kombinací odměn a trestů. Scarlett Howard a její kolegové tímto naučili včely, že lokace s menším počtem objektů znamenají odměnu, kdežto lokace s větším počtem objektů obsahují quinine (chemická látka, pozn. red.), který včely nesnáší.

Včely se velmi rychle poučily a ukázalo se, že si dokáží počet objektů spočítat. Až v 80% případů vyrazily k místu, kde bylo předmětů méně. Tuto schopnost mají někteří ptáci a savci. Sépie dokáže počítat do pěti. Mezi hmyzem je však taková schopnost naprosto unikátní.

Rozumí konceptu nuly

Už výše popsaná znalost je pro včelstvo nesmírný úspěch. To, co se povedlo v dalších experimentech, nikdo nečekal. Tým vědců dal včelám na výběr dvě místa. Na jedné nebylo nic a na druhé mezi jedním a šesti objekty.

A včely zvolily nulu. Což znamená, že na nějaké úrovní chápou, že "nic" je méně než nějaký počet. Velmi zajímavé také bylo, že rozhodnutí, kde figurovala nula, jim vždy trvalo o něco déle. Skoro jako kdyby pro ně rozhodování bylo větší výzvou na "přemýšlení"...

Výzkum je čerstvý a ještě musí projít procesem recenze od dalších vědců. Scarlett Howard a její kolegové samozřejmě se zkoumáním včel nekončí. „Pořád ještě musíme zjistit, jak je možné, že to dokážou," uvedla Howard podle časopisu New Scientist.

Včely vždy překvapí

Není to poprvé, co včelstvo zanechalo vědce němé úžasem. Vědecký tým z londýnské Queen Mary University se nedávno zřejmě pokoušel postavit první profesionální hmyzí tým ve fotbale. Naučil totiž včely, že pokud dostanou malý míč do branky, čeká je cukrová odměna.To vše je podle vědců důkazem, že i velmi jednoduché neurologické systémy jsou schopné komplexních úkonů.

Témata:  včely hmyz zvířata