Washington - Oceán je obrovský a navigační technologie stále vyspělejší. Přesto se o srážkách plavidel dočítáme čím dál častěji, naposledy v souvislosti amerického torpédoborce a ropného tankeru. K nehodě došlo v noci, mimo pobřeží Malajsie. Velký tanker naplněný téměř 12 000 tunami ropy narazil ze strany do torpédoborce USS John McCain. Stalo se tak jen dva měsíce od podobné nehody v Japonsku.
Lodě z incidentů jsou velká a moderně zařízená plavidla. Jsou dobře vybavené radarovými a navigačními systémy, k dispozici mají GPS sledování, automatické identifikační systémy (AIS) a rádiovou komunikaci. Peter Roberts, ředitel vojenských věd v Royal United Services Institute (RUSI) tvrdí, že se dá kolizi předejít, pokud máte dobré vizuální podmínky. Jenže se už několikrát stalo, že se zúčastnil okružních plaveb, kde je občas můstek opuštěný. Posádka se spoléhá na radarový alarm, který je probudí.Přesto je podle Robertse velmi velmi vzácné, aby se staly dvě velké nehody vojenských lodí v tak krátkém časovém rozestupu. Mnoho lidí se proto ptá, zda se nejednalo o kyberútok. Čím víc se lodě spoléhají na automatizované systémy, tím víc možností mají hackeři, jak daný stroj napadnout. Nicméně vyšetřovatelé s touto verzí zatím nepracují.Občas se přeci jen stává, že je na vině lidský faktor. Podle Henrika Utha z dánské firmy Survey Association nepříznivá finanční situace nutí mnoho lodních společností, aby utahovala opasky. Šetření se týkají taky různé změny ve zmenšení nebo výměny posádky lodí. "Je nutné najít správnou posádku a udržet si ji," říká Uth. Posádka musí poznat a porozumět celé lodi, protože se jedná o sofistikovaný stroj.
Podle odborníků dochází k nehodám na moři celkem běžně, ale média neinformují o všech případech. Jen dva dny před srážkou McCainu došlo ke kolizi poblíž pobřeží Číny. Srazily se tam dvě nákladní lodě a došlo ke ztrátám na životech. Britská loď MV Cheshire naložená tuny hnojiva právě teď hoří v okolních vodách Kanárských ostrovů. Podle údajů pojišťovací společnosti Allianz došlo v roce 2016 k 85 vážným nehodám velkých lodí, ale jen jeden případ se týkal kolize.Podle Utha je největším problémem stále větší závislost na technice. "Občas je třeba podívat se z okna, abychom vyhodnotili situaci," říká. Další potíž představuje přeplněnost moře. Každým rokem přibývají komerční lodě a námořní přeprava se stává chaotickou. Do budoucna bude ještě těžší správně manévrovat velkým plavidlem.
Témata: lodní nehody, moře, lodní doprava, U.S. Navy
Související
11. listopadu 2020 16:18
7. července 2020 14:27
23. prosince 2019 10:30
28. listopadu 2019 13:54
7. října 2019 9:10
10. září 2019 8:45