Známá pochoutka zajistí záchranu lidstva i planety? Díky netradičnímu použití by mohla

Ilustračni fotografie
Foto: Pixabay

Vědecké kruhy ze Spojených států a z Německa se domnívají, že pro pochoutku známou jako řecký jogurt by se dalo najít i jiné využití. Podle nich se jogurtem zbytečně plýtvá, lepší by bylo, aby se využil jako nový druh biopaliva. O kuriózní myšlence informoval server IFL Science.

Řecký jogurt je spolehlivým zdrojem bílkovin a může také pomoci se zraněními. Rozhodně je prospěšný pro zdraví člověka, brzy by mohl být prospěšný i v životním prostředí.

Tak jak rostla ve Spojených státech poptávka po této surovině, tak rostl i počet vyhozeného jogurtu, protože byl zkažený. Podle IFL science připadaly na každý koupený jogurt další dva až tři, které se kvůli prošlé záruční lhůtě musely vyhazovat. Před 2 lety vyprodukovaly Spojené státy 770 tisíc tun řeckého jogurtu, dobré dvě třetiny z toho skončily jako odpad.

Naštěstí to vypadá, že v dohledné budoucnosti tento odpad nebude na škodu. Mohl by se totiž díky práci vědců z USA a z Německa přeměnit na biopaliva. Výzkum vědeckých týmů z obou zemí byl publikován v časopise Joule.

"Aby byla kontrola odpadu udržitelná, musí se zavážet tam, kde vznikl. V našem případě je to na severu New Yorku, kde se chovají krávy, jsou tam farmy a začala tam také éra řeckých jogurtů v USA," vysvětlil v prohlášení vědců environmentální inženýr a mikrobiolog z Cornellovy univerzity a Univerzity v Tübbingenu Lars Angenent.

V kapalné syrovátce jsou tři hlavní složky - laktóza, fruktóza a kyselina mléčná. Použitím dvojitého generátoru a přidáním bakterií do směsi mohli vědci přeměnit roztok na extrakt obsahující kyselinu kapronovou a kyselinu kaprylovou. Tyto mimořádně užitečné sloučeniny mohou být použity jako biopaliva nebo jako alternativa k antibiotikům pro hospodářská zvířata.

Obě kyseliny by mohly být ještě více potřebné, pokud by došlo k tzv. "antibiotikovému armagedonu". S ním se v budoucnu počítá, protože bakterie jsou čím dál odolnější proti stávajícím antibiotikům.

"Zemědělský trh se může zdát menší než trh s pohonnými hmotami, ale i toto by bylo dobré využití pro kyseliny. Díky tomu bychom mohli zajistit udržitelnost současné společnosti," řekl Angenent.

S dalším zpracováním obou látek by mohlo dojít i k jejich použití při výrobě biopaliv pro tryskové pohony. "Trh s pohonnými hmotami operuje s nižšími cenami, ale jeho poptávka je prakticky nevyčerpatelná," tvrdí Angenent.

Jak pro lidstvo, tak pro planetu je to určitě skvělá zpráva, avšak vědci upozorňují na to, že bude potřeba zvýšit efektivitu a optimalizovat proces extrakce, aby se nápad povedlo převést i do praxe. Podle nich bude také stěžejní to, jestli se najde podobný způsob zbavování se odpadu i u jiných látek.

Témata:  zdraví biopaliva Řecko

18. dubna 2024 12:54

Babiš sepsul migrační pakt EU. Fialu a Rakušana obvinil ze zrady na Česku

Expremiér Andrej Babiš (ANO) označil unijní migrační pakt na čtvrteční mimořádné schůzi za největší zradu v novodobých českých dějinách, ze které obvinil premiéra Petra Fialu (ODS) a ministra vnitra Víta Rakušana (STAN). Dohoda podle Babiše obsahuje skryté uprchlické kvóty a zavazuje země k přijímání migrantů z afrických či blízkovýchodních zemí.

Zdroj: Jan Hrabě