reklama
Lékaři jsou v šoku: Žena k nim přišla se zánětem dásní, dali jí týden života! - anotační obrázek
Lékaři jsou v šoku: Žena k nim přišla se zánětem dásní,…

Možná jste už slyšeli, že energetické nápoje škodí zdraví. Už jen proto, kolik chemie a kofeinu obsahují. Popravdě řečeno ale třeba takový Red Bull (přinejmenším ten bez cukru) není pro lidské tělo tak hrozný. Kromě toho, že má pouze 10 kalorií a žádný cukr, má jen 80 miligramů kofeinu, což je asi třetina množství kofeinu ve velké kávě ze Starbucks. Pokud jde o jeho další složky - a to vitamíny skupiny B a taurin - podle vědeckých studií jsou také bezpečné.

Nejde ale jen o Red Bull, existuje celá řada potravin, o kterých kolují mezi lidmi mýty a pověry. Server Science Alert si posvítil alespoň na některá z nich.

Tučné potraviny

Mýtus: Po tučných potravinách jako avokádo a olivový olej ztloustnete.

Ačkoliv to intuitivně dává smysl, tento mýtus vyvrací celá řada vědeckých výzkumů, včetně rozsáhlé studie, do které se zapojilo více než 135 000 lidí v 18 zemích a která byla vydaná 29. srpna v časopise The Lancet.

Během studie zemřelo téměř 6 000 lidí; téměř 5 000 pacientů utrpělo srdeční infarkt nebo zkolabovalo kvůli srdeční chorobě. Překvapivě však lidé s největším rizikem obou těchto stavů nebyli titíž lidé, kteří jedli stravu s vysokým obsahem tuku. Zdravotní problémy měly naopak osoby, které měly dietu s vysokým obsahem sacharidů.

Jinými slovy, strava s vysokým obsahem tuku sama o sobě zřejmě není spojena se smrtí nebo srdečními chorobami - na druhou stranu diety s vysokým obsahem sacharidů ano. „S ohledem na tyto poznatky by měly být globální dietní pokyny přehodnoceny," napsali vědci ve své studii.

Lepek

Mýtus: Vzhledem k tomu, že stále více lidí ze svého jídelníčku odstraňuje glutenu, možná se ptáte, zda má tato dieta nějaké výhody.

Ve skutečnosti asi pouze asi jedno procento lidí po celém světě trpí celiakií, vzácnou genetickou poruchu, která způsobuje, že lidé trpí intolerancí na gluten, uvádí Nadace celiakie. Pro většinu z nás je tato přísada neškodná.

Vejce

Mýtus: Obrovské množství cholesterolu z vajec se ukládá v žilách.

I když vajíčka mají vysoký obsah cholesterolu (jedno balení vejce zhruba 185 mg ), jejich konzumace pro vás pravděpodobně nebude znamenat vyšší hladinu cholesterolu v krvi.

Kofein

Mýtus: Kofein zpomaluje růst a ohrožuje zdraví.

Podle Mayo Clinic průměrný dospělý může bezpečně konzumovat až 400 mg kofeinu denně. Většina standardních šálků kávy obsahuje mezi 90 a 120 mg. Takže pokud vypijete nanejvýše čtyři šálky kávy denně, měli byste být relativně v pořádku.

Perlivá voda

Mýtus:  Mnoho lidí se obává, že bubliny způsobují ledvinové kameny, odebírají vápník z kostí a dokonce ničí zubní sklovinu.

Bublinová voda je stejně dobrá jako čistá voda, tvrdí Jennifer McDanielová, dietetička a certifikovaná odbornice v oblasti sportovní dietetiky. „Perlivá nebo šumivá voda se vyrábí rozpuštěním oxidu uhličitého ve vodě a vytvářením kyseliny uhličité," vysvětluje server. „Tento proces jen přidává bubliny - nepřidává cukr, kalorie nebo kofein,“ uvádí s tím, že do některých je ale přidáván sodík, vitamíny nebo sladidla – a to je třeba ověřovat na etiketě.

Sýr

Mýtus: Někteří tvrdí, že je sýr škodlivý, protože je jako droga

Žádná z dosud provedených studií nic takového neprokázala. Několik výzkumníků z univerzity v Michiganu požádalo lidi, aby vybrali, bez kterých potravin na seznamu se nedokáží obejít nebo je jíst jen občas. Sýr se umístil někde uprostřed. Na druhou stranu je ale pravda, že pizza, jejíž základ tvoří sýr, se umístila vysoko – a právě sýr by mohl být viníkem.

Umělá sladidla

Mýtus: Umělá sladidla způsobují rakovinu.

Úřad pro potraviny a léčiva zhodnotil stovky studií zabývající se různými druhy umělých sladidel. Z výsledků vyplývá, že sladidla jsou ve standardních dávkách považovány za bezpečnou látku. Některé předběžné výzkumy ale naznačují, že umělá sladidla mohou změnit střevní bakterie a nemusí uspokojit vaši chuť na sladkosti, a proto nemusí být účinné při snaze o snížení příjmu cukru.

Geneticky modifikované potraviny

Mýtus: Geneticky modifikované organismy způsobují rakovinu a zhoršují životní prostředí.

Geneticky modifikované plodiny, které se objevují už od počátku 80. let, byly v minulosti podrobně studovány. Nedávná zpráva americké Národní akademie věd, inženýrství a medicíny zjistila, že nepředstavují větší riziko pro životní prostředí než běžné plodiny. Rovněž nebyly objeveny žádné důkazy o tom, že „jsou méně bezpečné než konvenční potraviny".

Sůl

Mýtus: Sůl způsobuje problémy se srdcem a přírůstek hmotnosti.

Zda má konzumace slaných potravin negativní nebo pozitivní vliv na naše zdraví, je poněkud nejasné. Metaanalýza sedmi studií zahrnujících více než 6 000 lidí, která byla publikována v časopise American Journal of Hypertension v roce 2011 neobjevila žádný výrazný důkaz, že omezení přijmu soli snižuje riziko srdečního záchvatu, mrtvice nebo smrti. A to dokonce ani u těch, kteří měli vysoký krevní tlak.

Všechny sacharidy

Mýtus: Sacharidy - včetně rýže, chleba, obilovin a brambor - přispívají k přírůstku hmotnosti.

Přestože je dobrý nápad omezit příjem potravin plných sacharidů, jako je bílý chléb, bílá rýže a bílé těstoviny, ne všechny sacharidy jsou pro vás špatné. Některé jsou zdravé a představují skvělý zdroj energie. Vezměte například brambory. „Bílé brambory jsou pro vás skutečně velmi dobré," řekl Christian Henderson, registrovaný dietetik. Brambory obsahují například draslík a vitamín C a také vlákninu. Je ale třeba je vařit ve slupce.

Ryby

Mýtus: Ryby obsahují vysoké množství rtuti.

I když se rtuť může nahromadit ve větších, starších dravých rybách jako marlín a žralok, není to problém menší ryb. Agentura FDA vydala seznam pokynů týkajících se rtuti v mořských plodech - losos, pstruh, ústřice, sleď, sardinky a makrely pocházející z Atlantiku a Tichomoří jsou podle FDA považovány za „dobrou" nebo dokonce „nejlepší" volbu.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama