Vědci jsou překvapeni. Co s vaším tělem udělá jeden den půstu?

Ilustrační foto
Foto: news.com

Jaký vliv má jednodenní půst na naše tělo? Právě tuto otázku si položili vědci, které zajímalo, jak krátká hladovka působí na lidské buňky. Závěry jsou šokující a jistě překvapí každého odpůrce hladovek a půstu. Výzkum prováděný na laboratorních myší totiž ukázal, že už 24hodinový půst má pozitivní vliv na regeneraci buněk.

Studie, která byla zveřejněna v odborném magazínu Cell Stem Cell, zkoumala vliv stravy na střevní buňky mladých a starých myší. Vědci zjistili, že po jediném dni půstu se chování buněk mění. Zastavilo se totiž spalování sacharidů a začaly se spalovat tuky. V okamžiku, kdy buňky začaly spalovat mastné kyseliny, jejich funkčnost se zlepšila.

„Intestinální (střevní) kmenové buňky jsou tahounem střev, dávají vzniknout dalším kmenovým buňkám. Zejména při stárnutí dochází k poklesu funkce střev, což poškozuje schopnost střeva opravit se po poškození, "uvedl profesor Omer Yilmaz z Kochova institutu pro výzkum rakoviny MIT. „V této řadě vyšetřování jsme se zaměřili na pochopení toho, jak 24hodinový růst zvyšuje funkci mladých a starých střevních kmenových buněk."

Tým si uvědomil, že jakmile myši začnou hladovět, aktivují se některé transkripční faktory – konkrétně bílkoviny, které pomáhají přeměnit DNA na RNA. Když jsou buňky „vypnuty“, nemohou spálit mastné kyseliny. Analýza ukázala, že když se to stane, buňky již nemohou regenerova. „To je velmi překvapující," dodala spoluautorka studie Chia-Wei Cheng. „Pouhá aktivace jedné metabolické cesty je dostačující k zvrácení určitých věkových fenotypů."

Tyto závěry jsou pro vědu a celkově i pro pochopení funkcí střev a tělních buněk velmi důležité a mohly by znamenat průlom. Správnou kombinací léků by mohlo být dosaženo stejného účinku, což je klíčové studie pro lékařské zákroky na dolním zažívacím systému. Tyto výsledky tak mohou pomoci mnoha pacientům, kteří trpí problémy se střevy, gastrointestinálními infekcemi, případně jsou po chemoterapii. Na druhé straně jsou tyto závěry důkazem toho, že půst nemusí být automaticky špatný, pokud se dodržuje správně.

Tým vědců je nyní připraven zkoumat, zda se tyto procesy a závěry osvědčí i při testování jiných buněk mimo střeva. Pokud mají stejnou schopnost, bude to znamenat obrovský krok pro vědu a výzkum. Půst tím pádem bude zvyšovat dlouhověkost tkáně v mnoha orgánech těla, zdůrazňuje server IFL Science.

Témata:  lidské tělo zdraví zajímavosti vědci

17. dubna 2024 15:50

Meteorologové kvůli vegetaci varují před nočním mrazem

Meteorologové dnes vydali výstrahu před mrazem ve vegetačním období, který místy udeří v noci ze středy na čtvrtek. Teploty klesnou až tři stupně pod nulu, upozornil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Zdroj: Jan Hrabě