Vědci poprvé změřili rychlost smrti. Trvá překvapivě krátce

Vědci
Foto: Pixabay

Ač zní sebevíc děsivě, smrt je nedílnou součástí našich životů a dříve či později čeká na každého. Vědci přesně ví, jak ke smrti dochází a pokud nejde o násilnou smrt či sebevraždu, tělo se jednoduše unaví a skoná stářím. Jak dlouho to ale trvá?

Jedním z druhů smrti je takzvaná apoptóza. Ta je běžná u zvířat i rostlin, setkat se s ní lze ale i u lidí. Programovaná buněčná smrt, jak se jí také říká, je běžný fyziologický děj odehrávající se v našem těle již během nitroděložního vývoje.

Dodnes nikdo ale přesně nevěděl, co se při této smrti děje a jak či jak rychle probíhá. To se ale povedlo odhalit týmu vědců ze Stanfordské univerzity.

Ti zjistili, že programovaná buněčná smrt je ve skutečnosti schopnost buňky rozštěpit vlastní DNA, rozložit proteiny a rozpadnout se na několik menších tělísek, které jsou zlikvidovány jinými buňkami.

Samotná apoptóza je přitom překvapivě rychlá záležitost. Dochází k ní kaskádovitě a rychlost, kterou se buňka sama postupně likviduje, je přibližně 0,03 mm za minutu.

Magazín Science s odkazem na studii uvádí, že buňky se začínají rozpadat díky chemické aktivitě. To by mohlo pomoci vědcům v diagnostice těchto buněk a nalezení léku na dlouhověkost. To je zatím ale pouze ve fázi teoretických úvah.

Témata:  vědci úmrtí

22. dubna 2024 15:27

Scholz varoval Netanjahua před eskalací situace v regionu

Německý kancléř Olaf Scholz opětovně varoval v neděli v telefonickém rozhovoru izraelského premiéra Benjamina Netanjahua před eskalací situace na Blízkém východě.

Zdroj: Libor Novák