reklama

Když se propadneme do ledové vody, ihned se spustí fyziologická reakce vašeho těla, které se říká !šok ze studené vody“. Šok způsobí, že se vaše dýchání, srdeční frekvence a krevní tlak dramaticky zvýší, což může způsobit fibrilaci komor a zástavu srdce - v podstatě náhlou smrt.

Jak zmírnit počáteční šok?

První věc, kterou musíte udělat, je pokusit se zmírnit šok. Díky tomu získáte drahocenné vteřiny, abyste mohli přemýšlet a racionálně jednat. Při pádu do studené vody začne vaše tělesná teplota rychle klesat, a to až 32krát rychleji než na vzduchu. Čas proto hraje klíčovou roli.

Snažte se zmírnit paniku, která zrychluje srdeční frekvenci a krevní tlak, které zhoršují šok ze studené vody. V podstatě to znamená jediné – i když to zní banálně, snažte se uvolnit a zachovat chladnou hlavu. .

Pokuste se ruce a nohy ven z vody, aby se zpomalilo vaše potápění pod hladinu. Kvůli šoku může být dezorientovaní, takže si možná nebude uvědomovat, jestli jste nad nebo pod vodou. V takovém případě vám hrozí vdechnutí vody. Jenže ledová voda vám doslova vyrazí vzduch z plic. A i když se vám podaří udržet si hlavu nad vodou, vaše automatická reakce bude lapání po dechu.

Když člověk začne panikařit, má v podobných situacích pocit, že se mu nedostává vzduch, který potřebuje k dýchání. Lékaři by vám vysvětlili že je to proto, že - a možná to zní hloupě, ale je to pravda - většina lidí zapomene vydechnout. Pomalé vydechování vás přitom může v rámci možností uklidnit, uvádí server IFL Science.

Přitáhněte se a položte ruce a paže lehce na led a počkejte pár okamžiků, než začněte klidněji dýchat. Gratulujeme, přežili jste první krok. To vám dává nejlepší možnou pozici, duševně i fyzicky, abyste mohli udělat další krok - dostat se z vody ven.

Jak se dostat nahoru a ven z vody?

Čím déle budete ve vodě, tím větší je pravděpodobnost, že budete podchlazení a utopíte se. Pokud se budete pokoušet dostat z vody, musíte vytáhnout celou váhu těla, a samozřejmě i mokrého oblečení, na led, kterým jste se propadli. V této situaci je lepší použít sílu vašich nohou, než se spoléhat na vaše paže.

Nejdříve použijte nohy a roztáhněte je (použijte zadek, abyste zvedli dolní část těla), takže budete plavat rovnoběžně s vodní hladinou. Pokud máte na nohách lyže nebo boty, které vám v tom brání, skopněte je. Může vám to zachránit život.

Pak co nejopatrněji kopejte nohama, abyste se dostali na ledovou kru a po břichu se pokuste dostat dál od díry, kterou jste propadli.

I když se vám podaří vyšplhat ven, neusněte na vavřínech. Úleva z toho, že jste venku z vody, může narušit váš těžce vydobytý klid. Je pravděpodobné, že budete chtít vyskočit a začít se radovat, ale tenký led by se pod vámi mohl opět propadnout. Místo toho rozložte vaši váhu na co možná nejširší ploše - jinými slovy prostě zůstanete ležet..

Plazte se na místo, kde jste byli naposledy a kde byl led dostatečně tlustý, aby vaši váhu bez problémů zvládl. Pomalu se dostaňte na všechny čtyři, nebo - pokud je to bezpečné - se postavte a vydejte se ke břehu. Jděte stejnou trasou, kterou už znáte. Tak snížíte riziko, že se opět propadnete. 

Život vám mlže zachránit i plovoucí kus klády či čehokoliv jiného – vylezte na něj, i kdyby jste z vody dostali jen polovinu těla. Nejvíce tepla tělo ztrácí skrz hlavu, krk, podpaží, hrudník a třísla. A jestli vám plavání nedá šanci dostat se z vody, tak to raději ani nedělejte. Tělo se vám sice prokrví a zrychlíte cirkulaci krve, ale jelikož vás obklopuje studená voda, tak docílíte jen toho, že krev bude hnána do končetin, ve kterých její teplota klesne rychleji než v trupu těla.

1 komentář (Poslední 01.01. 22:54) Napište svůj názor

reklama