Více než polovina Čechů (53,1 procenta) vypije denně dvě až tři kávy. Zhruba dvě procenta si jich dá denně šest a více, necelá čtvrtina pak pije jednu denně a 12 procent si kávu denně nedá. Uvádí to zářijový průzkum společnosti Ipsos pro Jacobs Douwe Egberts, který u příležitosti pátečního mezinárodního dne kávy představili zástupci společnosti novinářům.
Odpovídalo v něm 1050 lidí. Spotřeba kávy v ČR činila podle dat Českého statistického úřadu předloni 2,2 kilogramu na obyvatele. Ve Finsku, které je světovou spotřební jedničkou, činí roční konzumace 12 kilogramů.
Jak uvedl Lumír Františák z kávové firmy, jsou Češi zvyklí pít kávu spíše v první polovině dne. "Více než polovina z nás si kávu dává nejčastěji ráno, u snídaně nebo jednoduše po probuzení," uvedl. Kávu dopoledne si pak dává necelá čtvrtina konzumentů, další zhruba čtvrtina odpoledne a po obědě. Necelé procento pak večer.
Na otázku, kde Češi pijí nejčastěji kávu, odpovídali nejvíce, že doma (jde o více než dvě třetiny případů), necelých 30 procent z nich pak pije kávu podle průzkumu nejvíce v práci, v kavárnách a restauracích pak jde o 1,7 procenta konzumace, venku včetně pití při jízdě autem pak 1,2 procenta lidí.
Největší produkci kávy měla ve sklizňovém období 2019/2020 Brazílie, kde šlo o více než třetinu z necelých 10 milionů světové výroby. Druhým největším producentem byl Vietnam s typem kávy Robusta, na třetí příčce následuje Kolumbie.
Evropané vypijí třetinu světové produkce kávy. Nejvyšší roční spotřeba je pak ve skandinávských zemích. Podle Františáka tomu tak je kvůli tomu, že ve 20. letech minulého století se kvůli prohibici například Finové naučili chodit na kávu místo "na pivo", jak je tomu v ČR. Navíc se v této zemi káva nejdříve prodávala v lékárnách, lidí si ji tak spojili s pomocí svému zdraví. "Ve Finsku mají uzákoněné, že v pracovní den mají dvě desetiminutové přestávky na kávu," doplnil.
Prodejci kávy a čajů Jacobs Douwe Egberts CZ loni klesly meziročně tržby o zhruba desetinu na 1,72 miliardy korun. Zisk však vzrostl o 63 procent na 37,9 milionu korun, uvedla firma již dříve ve své výroční zprávě, kterou umístila do Sbírky listin. Nyní představila svou značku L´OR Professional.
Související
8. listopadu 2024 9:55
15. července 2024 10:12
15. dubna 2024 15:47
6. října 2022 14:20
22. května 2022 11:29
4. května 2022 15:54